Carlos Ruiz Zafón

Het middernachtspaleis Het middernachtspaleis

Carlos Ruiz Zafón

Dit mysterieuze verhaal begint in het Calcutta van 1916. Een dappere luitenant genaamd Peake rent door de verlaten straten van de stad met in zijn armen een pasgeboren tweeling. Hij is op de vlucht voor de moordenaar van de ouders van deze twee kleintjes. Hij weet dat deze hem zal opsporen en dat dan ook zijn leven zal eindigen maar voordat het zover is wil hij proberen de tweeling in veiligheid te brengen. Hij weet het huis van de oma van de kinderen te bereiken en overhandigt zijn kostbare vracht aan haar.
Deze oma is zich ook bewust van het grote gevaar waarin de twee onschuldige kinderen zich bevinden. Ze besluit de baby’s uit elkaar te halen. Het jongetje brengt ze naar het Sint Patrick Weeshuis. Het meisje houdt ze bij zich en ze verlaat Calcutta.
Directeur Thomas Carter van het weeshuis geeft het baby-jongetje de naam Ben. Hij zal tot zijn zestiende in het weeshuis mogen opgroeien. Ben is hier gelukkig en samen met zijn vrienden richt hij een geheim genootschap op: Het Chowbar Genootschap. De leden van dit genootschap steunen elkaar onvoorwaardelijk.

Dan breekt de periode aan dat de inmiddels 16-jarig Ben zich gereed maakt om het weeshuis te gaan verlaten. De directeur krijgt bezoek van een oude vrouw in het gezelschap van een tienermeisje. Ben ontdekt al snel dat deze vreemden zijn oma en tweelingzus zijn. Zijn oma komt met een boodschap. De moordenaar van zijn ouders, Jawahal, is op zoek naar de twee tieners. Ze verkeren in groot gevaar en het verhaal neemt een griezelige wending want Jawahal blijkt niet menselijk te zijn. In plaats van te vluchten gaat de tweeling, samen met de rest van het Chowbar Genootschap, de strijd aan met deze griezel. Het verhaal dat oma hen vertelt heeft over deze verschijning is echter niet de hele waarheid...

Het verhaal wordt ons verteld door Ian. Hij is ook in het Sint Patrick Weeshuis opgegroeid en was lid van de genootschap. Jaren later en woonachtig in Londen blikt hij terug op deze periode van zijn leven. Een periode die hij nooit vergeten is.

Geschreven in de prachtige en bloemrijke stijl waar ik Carlos Ruiz Zafón zo om bewonder weet dit boek mij onmiddellijk te betoveren. Wie De schaduw van de wind heeft verslonden zal zich ook een blij mens voelen tijdens het lezen van Het Middernachtspaleis. Even waande ik mezelf in het Calcutta van begin deze eeuw. De mystiek die deze schrijver weet te creëren vind ik subliem. Er is werkelijk niets wat ik ten nadele van dit boek kan zeggen. Alleen dan misschien dat het niet al te dik is. Wanneer deze schrijver zijn pen beroert komen kleurrijke personen en schitterende locaties tot leven. Kies een goed moment om te beginnen met lezen want dit boek leg je niet meer weg voordat het uit is.

Dit is een Young Adult-boek. Carlos Ruiz Zafón heeft echter de wens dat dit boek alle leeftijden zal aanspreken. Vooraan in het boek schrijft hij onder andere dit aan de lezer:
“De Nevelprins was de eerste roman die ik ooit publiceerde en hij markeerde het begin van mijn carrière als auteur in 1992. Lezers die bekend zijn met mijn latere werk, zoals De schaduw van de wind en Het spel van de engel, weten wellicht niet dat mijn eerste vier boeken oorspronkelijk gepubliceerd zijn als jeugdboeken. Hoewel ze hoofdzakelijk bedoeld waren voor jonge lezers, had ik de hoop dat ze lezers van alle leeftijden zouden aanspreken. Bij het schrijven van deze boeken heb ik geprobeerd het soort roman te schrijven dat ik als kind graag had gelezen, maar waarvan ik ook nog zou genieten op drieëntwintigjarige leeftijd, als veertiger, of als drieëntachtigjarige.”

ISBN 9789056723538 | Paperback | 264 pagina's | Uitgeverij Signatuur | juni 2011
Leeftijd vanaf ca. 15 jaar Vertaald door Nelleke Geel

© Annemarie, 14 juni 2011