Suzanne Collins

Toon alleen recensies op Leestafel van Suzanne Collins in de categorie:
Suzanne Collins op internet:

Vlammen Vlammen
De Hongerspelen: Deel 2

Zoals ieder jaar zullen ook nu namen getrokken worden uit een bak met namen die naar het Capitool moeten voor de 'Hongerspelen'. Uit alle twaalf districten twee, een jongen en een meisje. Zij vechten op leven en dood met de anderen en elkaar tot er één winnaar over is.

In het eerste deel van deze trilogie werd het verhaal van Katniss en Peeta verteld: hoe ze sàmen gewonnen hebben dank zij een trucje van Katniss.

Het Capitool, in de vorm van president Snow is woest, en zint op wraak. Zijn kans is al meteen daar: er is een speciale editie van de Hongerspelen, de vijfenzeventigste namelijk, en de spelregels zijn anders. De twee tributen worden gekozen uit eerdere winnaars. In district twaalf zijn er dat drie: Katniss, Peeta en hun mentor Haymitch. Natuurlijk is Katniss de vrouwelijke tribuut, en als Haymitch wordt geroepen meldt Peeta zich als vrijwilliger.

Voor het oog van de camera zijn ze een verliefd stel, en Katniss mag blij zijn dat Peeta de situatie weet uit te buiten. Het maakt hen populair bij de kijkers, zodat de president zich moet inhouden. Maar er gaan geruchten dat er opstand is uitgebroken in andere districten, en gezien het gedrag van de president zou dat wel eens waar kunnen zijn. Katniss is het symbool van die opstand, haar daad bij de Spelen van afgelopen jaar, was de eerste stap.

Natuurlijk wordt ook bij deze ronde het spel gemanipuleerd, en heeft de speldirecor geniale ideeën gehad. De vierentwintig deelnemers hebben het moeilijk in de jungle waar ze terecht komen. Een deel van hen zijn beroeps, meer getraind dus, maar Katniss en Peeta hebben bondgenoten. Dat maakt het niet makkelijk: Katniss weet dat ze zal moeten doden, dit jaar mag er maar één speler overblijven.
Dat moet Peeta zijn, ze is vastbesloten.

Ook dit tweede deel biedt volop spanning. Er wordt gedood, ja, dat is onontkoombaar, maar omdat het dan betekkelijk onbekenden betreft doet het niet zo veel. Toch moeten er ook mensen slachtoffer worden om wie Katniss en Peeta rouwen.
Met de opstand op de achtergrond en onverwachte bondgenoten, lijken we af te stevenen op een overwinning. Dat zal dan toch het derde deel uit deze trilogie moeten worden.

ISBN 9789047520184 | Paperback | 351 pagina's | Uitgeverij Van Goor | september 2013
Vertaald uit het Engels door Maria Postema | Leeftijd: 12+