Renate Mamber

Toon alleen recensies op Leestafel van Renate Mamber in de categorie:
Renate Mamber op internet:

Bekvechten en bloedvergieten Bekvechten en bloedvergieten

Kaat Mossel tegen de patriotten
Renate Mamber

De gemoederen lopen hoog op in Rotterdam in 1873. De tegenstanders van de prins, de patriotten, verwijten de prins vriendjespolitiek, zij willen meer zeggenschap voor de gewone burger. De aanhangers van de prins, de Orangisten, vinden dat onzin. Zij willen dat alles blijft zoals het is...

Steven koopt af en toe mosselen bij Kaat. Zij is een bijdehandte, goedgebekte vrouw én een fanatiek Oranjeaanhangster. Een keer per jaar is het Oranjefeest en ondanks dat de vader van Steven een patriot is wil Steven heel graag naar het feest. 's Nachts kruipt hij stiekem zijn bed uit en laat zich uit het raam zakken om toch mee te kunnen feesten. Toch is hij wel een beetje bang, zodirect merken ze hem op en weten ze dat zijn vader patriot is... Een paar jongens beginnen inderdaad Steven te pesten maar Kaat Mossel grijpt in. Kinderen moeten niet lastig gevallen worden vindt ze en zo kan Steven lekker meefeesten. Hij ontmoet daar Anna, een meisje van zijn leeftijd, die vlak bij Kaat woont en Orangist is. Als hij weer thuis is moet hij vaak aan Kaat en Anna denken, hij vindt ze erg aardig. Maar Stevens vader gaat bij het vrijkorps, een bewapende burgerwacht, de Orangisten veroorzaken teveel onrust in Rotterdam vinden zij en de prins stelt niets voor. Hij moet weg.
Steven ontmoet Anna en Kaat af en toe stiekem en hij hoort dat de Orangisten het vrijkorps willen aanpakken. Wanneer dat gaat gebeuren weet Steven niet. Hij probeert zijn vader te overtuigen dat hij voorlopig niet met het korps de straat op moet gaan. Maar zijn vader vindt dat hij moet gaan en dan gebeurt het... Het  vrijkorps en de Orangisten komen tegenover elkaar te staan en het vrijkorps heeft wapens...
Na die dag worden dingen anders. Stevens vader is erg geschrokken maar wat Steven erger vindt, Kaat is gevangen genomen! Hij vindt dat niet eerlijk.

We volgen het leven van Steven, een jongen die de meningen van de volwassenen wel begrijpt maar hij vindt het wel heel moeilijk. Waarom doen ze zo raar en boos tegen elkaar. Zijn vader en moeder zijn lieve mensen maar Kaat en Anna ook! Hij kan niet kiezen voor zijn patriotse ouders of voor de Oranjegezinde vrouwen. Ook is Steven bang, zodirect gebeurt er wat ergs. De mensen worden steeds kwader op elkaar en dat schieten was al zo vreselijk. Kaat is een echte volksvrouw. Het hart op de goede plek maar ruw in de mond.
De illustraties van Jan Braamhorst geven goed de sfeer weer. Het contrast tussen de veelal rijke patriotten en de arme Orangisten straalt van de afbeeldingen af. Ook de schrik en onzekerheid van Steven is goed weergegeven.

Voorin het boek is een kaartje van Rotterdam waarin de patriotse en Oranje wijken worden aangegeven. Bij elk hoofdstuk worden de moeilijke of oudwetse woorden uitgelegd. De taal is helder en het verhaal is goed te volgen. Kortom, weer een prima boek uit de Historische Helden reeks, een enorm leuke en interessante serie over mensen die hun steentje bijgedragen hebben aan de Nederlandse geschiedenis. Bij sommige van deze boeken zit een lesbriefwaar een leerkracht gebruik van kan maken.

ISBN 9789085605805 | Hardcover | 71 pagina's | niño | juni 2010

© Dettie, 13 juni 2010