Toon alleen recensies op Leestafel van Linde Faas in de categorie:
Linde Faas op internet:
  Categorie: Recensies 10-12jr

Troep Troep

illustraties: Linde Faas
tekst: Ilse Bos

Neem een woonboot, dertien kinderen en een moeder die de hele wereld afreist op zoek naar haar grote liefde… Dat kan maar één ding betekenen: Troep!
Afgaande op de vrolijke prent op de voorzijde van het boek, zou je de troep beter kunnen omschrijven als een gezellige bende. Zo te zien vermaken deze dertien kinderen zich uitstekend op de woonboot. Wanneer je begint te lezen ontdek je al snel dat alles net iets anders is dan je zou verwachten.

Het verhaal begint met een soort korte inleiding, waarin je een kijkje krijgt in het dagelijkse leven van het bonte gezelschap en andere belangrijke hoofdpersonen in het verhaal. De sfeer zit er meteen goed in en je wordt al snel meegenomen in het verhaal. Dit komt door een mysterieuze, maar ook een beetje ongeloofwaardige gebeurtenis. Wanneer de kinderen bij school aankomen, blijkt het schoolplein weg te zijn. In plaats daarvan is er een groot gat. Als een paar van de kinderen er in terecht komen, wordt het opeens beschreven als een soort diepe kuil met modder. Wanneer de kinderen er door hun broertjes en zusjes zijn uitgetrokken lopen de kinderen – alsof het heel normaal is – de school in. Dit voorval zorgt al snel voor een tweeledig gevoel. Mijn eerste reactie is dat dit wel erg onrealistisch is, maar toch is er de drang om verder te lezen om meer te weten te komen over deze rare gebeurtenis.
Al snel blijkt dat het bijzondere voorval met het gat niet op zichzelf staat; er is iets heel vreemds gaande in deze stad en gaten spelen daarin een belangrijke rol.

Ik ben wel fan van fantasierijke boeken, maar het moet wel zo geschreven zijn  dat je er bijna in zou gaan geloven. Dit boek mist dat zo nu en dan wel en dat vind ik jammer. Toch bleef ik nieuwsgierig en bleef ik doorlezen. Wanneer je aan de laatste bladzijde toegekomen bent, zul je het boek met een tevreden zucht neerleggen. Wat ik persoonlijk erg jammer vond is dat ik pas na het lezen van het boek erachter kwam dat er achter in het boek een overzicht staat van de dertien kinderen die leven op de woonboot. Elk kind wordt voorgesteld op één pagina, met daarin alle belangrijke informatie. Naam, wie de ouders zijn, de voorgeschiedenis, leeftijd, in welke groep hij of zij zit en de meest bijzondere eigenschappen. Hoewel je daar in het verhaal ook wel achterkomt, had ik het toch prettig gevonden als dit voorin het boek gestaan had. Een verhaal met zoveel hoofdpersonen is voor volwassenen al veel om te onthouden, laat staan voor kinderen. Deze korte introductie van de hoofdpersonen lijkt mij beter op zijn plaats voorin het boek; nu voelt het een beetje als mosterd na de maaltijd.

De tekst heeft een duidelijk lettertype en grote, zodat het prettig is om te lezen. Het verhaal wordt zo nu en dan op schitterende wijze leven in geblazen door de mooie, heldere prenten van Linde Faas. Regelmatig kom je mooie illustraties tegen in het boek, al is het jammer dat er geen vast patroon is. Soms kom je veel tekeningen achter elkaar tegen, daarna bladzijden lang weer geen. Hier had wat mij betreft wel wat meer evenwicht in mogen zitten, omdat het voor de jonge doelgroep best jammer is als pagina’s lang geen prent te zien is. Gelukkig is het verhaal onderhoudend genoeg en spreekt de tekst zeker tot de verbeelding, waardoor je toch eenvoudig een beeld kunt vormen van de gebeurtenissen op en rond de woonboot Blauwtje.

Mijn dochter is nog wat te jong om het verhaal zelf te lezen, maar geniet van de verhalen die er in staan. Dus ook als voorleesboek kan het prima dienst doen voor kinderen.
Afgezien van de paar kleine minpuntjes is dit een heerlijk boek voor kinderen, dat voldoende spanning en humor biedt.

ISBN 9789047705406 | Hardcover | 333 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | mei 2013