Licia Troisi

Toon alleen recensies op Leestafel van Licia Troisi in de categorie:
Licia Troisi op internet:

De zandloper van Aldibah De zandloper van Aldibah
Het Drakemeisje: Deel 3

Omdat ik inspring in deel 3 van de serie ‘Het drakenmeisje’ ben ik even gaan zoeken waar de voorafgaande delen over gaan.

Sofia is een meisje van twaalf dat opgegroeid is in een weeshuis in Rome. Als ze geadopteerd wordt door een professor, blijkt dat die haar voorgeschiedenis kent. Ze blijkt een afstammeling te zijn van draken! Ze is de erfgename, en van haar wordt verwacht dat ze strijd voert tegen Nidhoggr, een wyvern (mythisch gevleugeld reptiel). Die Nidhoggr is er op uit de aarde te vernietigen. Gelukkig is Sofia niet alleen als de gevaren op haar af komen. De professor is er natuurlijk, maar ook heeft ze al snel een vriendin, Lidja. En er blijken nog meer Draconianen te zijn.

Er is  sprake van de Boom van de Wereld, en een edelsteen, aan wiens schittering de kracht van de aarde af te lezer zijn vijf bewakers, die ten tijde van Draconia de Boom bewaakten. De professor is er een van. Als de Boom van de Wereld weer zal bloeien, al Draconia weer herleven. De Draconianen zijn degenen die de bloei moeten oproepen, zij zijn met vijven, en ieder van hen is verbonden met een vrucht. Zij moeten die in hun bezit hebben en houden, maar natuurlijk is de wyvern er ook naar op zoek.

In dit derde deel gebeurt er iets in München: er is een jongen gevonden, dood, op zijn lichaam sporen van abnormale brandwonden, terwijl zijn kleding niet beschadigd is. De professor en de meisjes weten dan dat dit veroorzaakt moet zijn door Nida of Ratatoskr, beiden volgelingen van Nidhoggr. En dat die jongen een Draconiaan moet zijn! Dat moet natuurlijk onderzocht worden, en het gezelschap reist naar Duitsland.

In die stad vinden ze Effi, de adoptiemoeder van de vermoorde Karl. Dat zij niet helemaal is wie ze lijkt, dat ontdekken ze later pas, maar door haar komen ze we op het spoor van de zandloper, een apparaat waarmee in de tijd gereisd kan worden. Zo willen ze proberen te voorkomen dat Karl de dood vindt.

Het is een spannend fantasy-avontuur, waarin steeds opnieuw strijd gevoerd moet worden met de volgelingen van Nidhoggr. De strijd verloopt wisselend, en het moge duidelijk zijn dat het overkoepelende verhaal nog niet afgelopen is: er volgen nog twee delen.

Het is niet onmogelijk om de boeken los van elkaar te lezen, maar voor een beter begrip zou ik toch aanraden bij deel een te beginnen. Dan lees je een avontuur, dat je meesleept, en waarin behalve veel fantasywezens en -voorvallen, af en toe ook wat romantiek voorkomt. Het is onontkoombaar dat je in een fantasyverhaal moeilijke woorden tegenkomt, maar dat zal een jonge geïnteresseerde lezer niet echt tegenhouden. De algemene opzet is niet moeilijk te volgen en de hoofdstukken zijn behapbaar.
Er wordt een aardige indruk gegeven van de stad München.
Al met al een heel aardig verhaal.

ISBN 9789078345534 | Hardcover | 118 pagina's | Baeckens Books | april 2012