Karen van Holst-Pellekaan

Toon alleen recensies op Leestafel van Karen van Holst-Pellekaan in de categorie:
Karen van Holst-Pellekaan op internet:

Storm Storm

Letters van vuur
Karen van Holst-Pellekaan

'Zijn hoofd bonkte van de gedachten. Wat zou er precies in die verbrande boeken hebben gestaan? Wat was er zo verboden? Hoe kon je nou fout geloven? Je geloofde in God, dat deed iedereen. Dat kon je toch niet verkeerd doen?'

Antwerpen, 1521.
De twaalfjarige Storm wil net als zijn vader Klaas Voeten drukker worden. Letterzetten gaat hem al wel goed af, maar de machines bedienen daar is hij niet sterk genoeg voor. Gelukkig hebben ze daar Herman voor, de aardige drukkersknecht. Storm ziet zijn toekomst al helemaal voor zich.

Maar de eerste helft van de zestiende eeuw is de tijd waarin Luther grote aanhang verwierf. Een aantal burgers, net als iedereen onderdanen van de zeer katholieke Karel de Vijfde, begonnen kritisch te worden. De kerk en de Paus werd almaar rijker, terwijl zij armer werden. Wat Luther verkondigde was nog zo gek niet: weg met al dat uiterlijk vertoon en terug naar de basis: het geloof in God hoefde niet samen te gaan met het kopen dan (dure) aflaten.
En terwijl Storms moeder streng katholiek bleef, was zijn vader Lutheraans geworden. Dat veroorzaakte nogal eens ruzie in het gezin. Storm hoorde dat aan zonder te weten waar het over ging. Maar daar zou hij snel genoeg achter komen, want zijn vader liet het niet bij woorden: hij drukte ook verboden boeken.
Op het moment dat schout onder leiding van ketterjager Frans van der Hulst de drukkerij binnenvalt, is Storm daar ook. Hij weet de verboden brief waar zijn vader mee bezig was, te redden, maar is vanaf dan zijn leven niet meer zeker. Tijdens zijn vlucht leert hij het meisje Marieke kennen, die in de ondergrondse tunnels van de stad woont. Zij helpt hem als hij hoort dat zijn vader veroordeeld is tot de brandstapel. Storm moet hem redden!

Een spannend fictief avontuur dat speelt tijdens een waar gebeurde episode uit onze geschiedenis: altijd goed! Behalve dat jongeren een prima, meeslepend verhaal lezen met een dosis romantiek, leren ze ook nog het een en ander over de geschiedenis. Dit verhaal is verfilmd, het is de verboeking door Karen van Holst Pellekaan, scenarioschrijfster. Aangezien het in 2017 500 jaar geleden is dat Maarten Luther zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk te Wittenberg spijkerde, is 2017 het jaar van Luther. Vast niet toevallig dus, dit boek en de film. In het boek zijn kleurenfoto’s uit de film opgenomen.

Karen van Holst Pellekaan schrijft scenario’s voor (jeugd)speelfilms, (jeugd)televisieseries en jeugdboeken, waaronder prentenboeken, kinderboeken en jongerenboeken. Karen is haar veelzijdige carrière begonnen als schrijver van theaterstukken. Tussen 1980 en 2000 heeft zij vele jeugdseries voor de VPRO geschreven, waarmee vele generaties zijn opgegroeid. Wie kent haar niet van de jeugdtelevisieserie Loenatik (VPRO). Andere jeugdfilms van haar hand zijn onder andere Achtste Groepers Huilen Niet (Gouden Kalf publieksprijs), Oorlogsgeheimen (Gouden Kalf speciale juryprijs ) en Code M, allen geregisseerd door Dennis Bots. Storm is de volgende speelfilm van beide makers.

ISBN 9789402601589 | Hardcover | 192 pagina's | Aerial Media Company | oktober 2016
Leeftijd vanaf 10 jaar

© Marjo, 07 januari 2017