John Flanagan

Toon alleen recensies op Leestafel van John Flanagan in de categorie:
John Flanagan op internet:

Het ijzige land Het ijzige land
De Grijze Jager: Deel 3

In deel twee zijn jagersleerling Will en zijn pas gevonden maatje Evanlyn gevangen genomen door een volk uit het ijzige noorden, de Skandiërs. Zij worden meegevoerd op een zeilschip. Will vindt het allemaal nog wel
meevallen, al die vreselijk verhalen over zeeziekte! Het was wel lekker zo. Maar dan steken de stormen op en om er voor te zorgen dat ze niet overboord slaan moeten de twee vastgebonden worden aan de mast. En het wordt koud, steeds kouder. Bovendien ziet hun toekomt er niet zo leuk uit: ze gaan vast verkocht worden als slaaf. En dan zullen ze ongetwijfeld ook gescheiden worden.

Evanlyn vertelt Will nu maar dat ze eigenlijk de dochter van de koning is. Als ze dat nu vertelt dan kunnen ze misschien losgeld eisen? En dan zijn ze zo weer thuis? Maar Will vindt het geen goed idee dat te vertellen. Er moet een andere oplossing zijn. Als ze eenmaal aangekomen zijn op het eiland Skorgill, waar ze een paar maanden moeten wachten tot het stormseizoen voorbij is, ontdekken ze wat slavenarbeid is. En als er nog een boot aanlegt beseffen ze dat ze het nog goed hebben! Gelukkig beschermt hun eigenaar, kapitein Erak, hen tegen de wreedheden van de nieuwkomers. Maar zijn plannen blijven hetzelfde: ze moeten hem geld opleveren.

Intussen zit Halt ook niet stil! Hoewel hij niet mag van de koning, weet hij toch een manier te vinden om aan zijn plichten te ontsnappen. Samen met Arnaut, en hun trouwe paarden trekken ze over land naar het noorden. Ook zij komen allerlei hindernissen tegen, die overwonnen moeten worden.

En zo lees je opnieuw een spannend verhaal binnen het grote omvattende verhaal dat de serie 'de grijze jager' vormt. Dat is waarschijnlijk de verklaring waarom in deze serie geen verslapping optreedt, zoals in zoveel
series het geval is. De vervolgdelen zijn niet een slappere versie van het eerste succesverhaal, maar de boeken te samen vormen een groot geheel. Ook hier zien we - net als in een serie als die van Harry Potter- de ontwikkeling van jonge mensen die volwassen worden. Het genre is anders, maar Harry en Will zouden wel eens heel goede vrienden kunnen worden...

ISBN 9789025743949 | Paperback | 324 pagina's | Gottmer | maart 2008
Originele titel 'The icebound land' Vertaald door Laurent Corneille | Leeftijd: 10+

© Marjo, 09 november 2009