Jeremy Belpois

Toon alleen recensies op Leestafel van Jeremy Belpois in de categorie:
Jeremy Belpois op internet:

De terugkeer van de feniks De terugkeer van de feniks

Deel 3 van Code Lyoko

In dit spannende verhaal dat voor een deel speelt in een virtuele wereld zijn drie partijen, waarvan we de jongste volgen: Jeremy (dezelfde naam als de schrijver!!), Aelita, Ulrich, Yumi en Odd zijn tieners die op het college Kadiz zitten.
Met Aelita is iets vreemds aan de hand. Zij is eigenlijk al 23, maar ziet er uit als dertien, omdat ze door haar vader verstopt is in een virtuele wereld, toen bleek dat er snode plannen waren met de supercomputer. Die heeft Aelita's vader, Franz Hopper, vernietig. Nu is hij dood, maar hij heeft een dagboek achtergelaten met tips en codes, als hulpmiddel voor zijn dochter, die haar moeder moet zoeken en er voor moet zorgen dat de gegevens van het geheime project Carthago niet in verkeerde handen vallen.
Daar hebben we meteen de tweede partij, de tegenstander, Green Phoenix, die natuurlijk uit is op de macht die met die supercomputer te verkrijgen is. In de virtuele wereld is een artificiële intelligentie, die ook zijn eigen ideeën heeft  - en als niet levend wezen vele onverwachte mogelijkheden biedt voor de schrijver! – en die sluit zich aan bij de Green Phoenix. Intussen hebben ook de jongelui een bondgenoot gekregen, de zwarte mannen en de vader van Ulrich.
Het blijkt overigens dat de ouders van alle kinderen een rol hebben gespeeld in het verleden en sommige nog steeds. Dat zijn juist de dingen die verwarrend zijn.

Dit is deel drie en hoewel dat niet altijd het geval is met series, in dit verhaal blijk ik toch enige informatie te missen. De schrijver doet zijn best om dingen te herhalen, er is ook een voorwoord, maar dat lukt niet helemaal.
Het is een kat en muisspel in de echte wereld tegen geduchte tegenstanders, terwijl in de virtuele wereld ook van alles gebeurt. Daar geraken Yumi en Odd. Vraag me niet het uit te leggen: de supercomputer is kapot maar er zijn nog een soort filialen werkzaam, zodat die twee toch nog in Lyoko kunnen komen. Nog een complicerende factor: XANA de artificiële intelligentie heeft zich meester gemaakt van Odd, en van Eva. Hij speelt dus in twee werelden. En hij mag dan niet van vlees en bloed zijn, zo denkt hij soms tot zijn eigen ergernis wel, omdat hij in die menselijke lijven zit. Zijn doel is overigens weer heel anders dan dat van de Green Phoenix. Hij is tenslotte virtueel.
Het is een spannend verhaal, geschreven in een vlotte stijl met af en toe ook humor. XANA zou niet moeten weten dat ik juist zijn aanwezigheid grappig noem!
Dan is er nog de liefde, want we zijn wel een boek aan het lezen over een groep kinderen wier hormonen af en toe opspelen.

ISBN 9789078345527 | Hardcover | 286 pagina's | Baeckens Books | december 2011