James Patterson

Toon alleen recensies op Leestafel van James Patterson in de categorie:
James Patterson op internet:

Bekentenis van een moordverdachte Bekentenis van een moordverdachte

De zestienjarige Tandoori (Tandy) Angel wordt gewekt door het geluid van naderende sirenes. Tandy woont in Manhattan en het is niet ongebruikelijk dat de nachtrust door het geluid van sirenes wordt verstoord maar deze sirenes komen wel heel dichtbij. Ze stoppen onder het raam van Tandy. Niet veel later gaat de deurbel en wordt het  luxueuze appartement van Tandy en haar familie door een horde politieagenten bestormd.

De politiemannen willen weten waar de slaapkamer van Tandy’s ouders zich bevindt. Aarzelend wijst Tandy naar boven, haar ouders slapen in het penthouse. Tandy wordt opzij geduwd en dan wordt eindelijk de reden van de nachtelijke inval duidelijk. Tandy’s ouders liggen dood op hun bed.

Malcolm en Maud Angel, de ouders van Tandy, Matthew, Harry en Hugo, waren steenrijke en excentrieke mensen. Maud beheerde een investeringsfonds en Malcolm was samen met zijn broer Peter eigenaar van Angel Farmaceutica. Malcolm en Maud waren veeleisende, perfectionistische mensen. Voor hun kinderen waren ze liefdevolle maar strenge ouders. Tandy en haar broers moesten presteren en uitgroeien tot ware genieën. Goede prestaties werden royaal beloond maar negatief gedrag werd uitermate streng bestraft.

Tandy en haar broers hebben nooit de kans gekregen om als doorsnee kinderen op te groeien. In materieel opzicht heeft het hen nooit aan iets ontbroken maar uit de band springen was niet toegestaan. Het gezin Angel was een hecht, vreemd gezin. Een gezin dat nu uiteen gevallen is. Tot overmaat van ramp steken agenten Caputo en Hayes hun vermoedens niet onder stoelen of banken. Zij beweren dat de dubbele moord door een lid van de Angel-familie is gepleegd. Tandy is de hoofdverdachte.

Tandy kan zich niet voorstellen dat ze haar ouders om het leven heeft gebracht. Haar ouders waren rare mensen maar ze hield van hen. Toch? Waarom twijfelt ze dan toch een beetje? Tandy beseft dat er gaten in haar herinneringen zitten. Bepaalde gebeurtenissen herinnert ze niet of nauwelijks. Wie is toch die jongen met dat prachtige gezicht die ze soms voor zich ziet? En hoe komt het dat ze het vermoeden heeft dat ze een korte tijd ergens anders heeft gewoond?

De dader moet gevonden en bestraft worden, aldus Tandy. Ook als ze zelf de dader blijkt te zijn. De politiemensen doen hun best maar Tandy is een bijzonder slim meisje. Elke Angel blinkt uit in iets en Tandy’s talent is dat ze erg intelligent is. Ze besluit alle betrokkenen en omwonenden te gaan ondervragen. Ook Tandy komt tot de conclusie dat de moord door een bekende moet zijn gepleegd. Is haar zachtaardige tweelingbroer Harry de moordenaar? Maud en Malcolm leken zijn prachtige pianospel niet te waarderen? Of is Hugo? Hij is nog maar tien jaar oud maar beresterk en agressief. De oudste van het stel is de vierentwintigjarige Matthew. Hij is de sterspeler van de Giants. Matthew woonde niet meer thuis en lag flink met zijn ouders overhoop. Heeft hij nog steeds een sleutel van het ouderlijk huis? Is de immer vriendelijke Samantha, de inwonende assistente van Maud, tot een dubbele moord in staat? Of…is het toch Tandy? Heeft ze een duistere kant die ze zelf niet kent?

Bekentenis van een moordverdachte is een opmerkelijke thriller. Het verhaal wordt verteld door Tandy die haar bevindingen op vertrouwelijke toon met de lezer deelt. Het is een verhaal over moord, liefde en machtsmisbruik. Wie waren Maud en Malcolm? Welke zaken hielden ze voor hun kroost geheim? Het verhaal is raar en over-the-top maar stiekem toch ook erg leuk.

Auteur James Patterson – bekend van de Alex Cross-thrillerreeks – speelt op een originele wijze in op de gevoelens van pubers. Jonge kinderen aanbidden hun ouders veelal maar veel tieners vinden hun ouders maar raar. Patterson overdrijft flink en heeft er een behoorlijk smeuïg verhaal vol liefde, haat en overspel van gemaakt. Vinden tieners hun eigen ouders raar? Bij Malcolm en Maud vallen bijna alle ouders in het niet! De moord wordt opgelost maar de lezer mag zelf een aantal losse eindjes aan elkaar knopen. Het verhaal is geschikt voor lezers vanaf 12 jaar waarbij ik de opmerking wil plaatsen dat sommige twaalfjarigen nog heel kinderlijk zijn en andere al echte tieners. Bekentenis van een moordverdachte is een thriller voor stoere tieners die tegen een stootje kunnen.

ISBN 9789023489634 | Paperback | 282 pagina's | Uitgeverij Cargo | augustus 2014
Vertaald door Richard Kruis | Leeftijd: 12+

© Annemarie, 19 augustus 2014