Jack Thorne

Toon alleen recensies op Leestafel van Jack Thorne in de categorie:
Jack Thorne op internet:

Categorie: Recensies 10-12jr

Harry Potter en het vervloekte kind Harry Potter en het vervloekte kind

Handig om te weten voor je je als enthousiaste fan op dit boek stort: het is een toneelstuk! Vandaar ook dat er drie schrijvers genoemd staan. J K Rowling is de fan wel bekend, maar wie zijn John Tiffany en Jack Thorne? Beiden hebben hun sporen al ruim verdiend met hun werk: Jack Thorne schreef voor theater, film, televisie en radio; John Tiffany is regisseur en werkte op Broadway en West End. Samen met de bedenker van de Harry Potterverhalen, J K Rowling, schreven zij een toneelstuk, als achtste deel van de serie. De première werd op 30 juli 2016 opgevoerd in West End. Wat we gaan lezen in dit boek is het script van dat toneelstuk.

Het is jaren nadat Harry Potter Voldemort, zijn eeuwige vijand verslagen heeft. Harry is intussen 37 jaar oud, getrouwd met Ginny. Hij is hoofd van de afdeling magische Wetshandhaving, niet bepaald een relaxt baantje. Hun zoon James weet al wat het is om leerling te zijn op de Zweinsteinacademie, nu is het de beurt aan Albus. Albus is nerveus door het geplaag van zijn broer.

Op perron 9 ¾ treffen de Potters hun vrienden: Ron en Hermelien Griffel-Wemel, met hun dochter Roos. Ook Roos is een nieuwe leerling. Maar als zij dacht dat ze samen met Albus op zou trekken, komt ze bedrogen uit: Albus besluit bij een jongen te gaan zitten die zich voorstelt als Scorpius, de zoon van Draco Malfidus. Op school blijkt dat James gelijk krijgt: de sorteerhoed bepaalt dat Albus in Zwadderich komt. Daar is Scorpius eveneens terecht gekomen. En Roos hoort bij Griffoendor.
Even gaan de jaren snel, we vinden de kinderen terug in de vierde klas. Ook Lily is nu op Zweinstein. De verhouding tussen Albus en zijn vader is niet zo goed. De jongen voelt zich een buitenbeentje in het gezin.

Het echte verhaal begint als hij een gesprek afluistert tussen zijn vader en ene meneer Kannewasser. Het gaat overeen tijdverdrijver, die in het bezit is van het Ministerie, een voorwerp waarmee je terug in de tijd kan. Barend Kannewasser vraagt Harry Potter dringend om zijn zoon Carlo terug te halen, Carlo is gesneuveld tijdens het laatste gevecht. Onterecht, vindt Barend. Natuurlijk weigert Harry, maar het zaadje is geplant. Bij Albus, die een medestander vindt in Scorpius...

Ook al lees je een echt toneelstuk, met aanduidingen als ‘eerste bedrijf, tweede scène’ en volgen dan - na een korte uitleg van de setting - de dialogen tussen de spelers, je vergeet al snel dat je een heus script aan het lezen bent. De sfeer van de vorige Potterboeken is ook in dit toneelstuk helemaal aanwezig. Alle bekende elementen komen voorbij, en de nieuwe generatie wordt al snel helemaal in het verhaal opgenomen.

Het verhaal van Rowling, in een script van Thorne, met aanwijzingen van Tiffany, het werkt. Omdat de bijkomende thematiek over de tegenstellingen tussen een vader en een zoon gaat, dus over een generatieconflict, lijkt het me dat het vooral geschikt is voor diegenen die de eerdere Potterboeken ook lazen, en die nu wat ouder zijn. Maar natuurlijk is het prima, als door dit boek een nieuwe generatie lezers aangeboord wordt. Door het verhaal over tovenarij en magie, en over tijdreizen, waarin stukjes uit de eerdere delen terug komen, is het een spannend boek dat nieuwsgierig maakt naar die eerdere avonturen, dus het zou zomaar kunnen!

ISBN 9789076174945 | Paperback | 352 pagina's | Uitgeverij De Harmonie | november 2016
Vertaald uit het Engels door Wiebe Buddingh’ | Leeftijd: 12+

© Marjo, 23 november 2016