Inez van Loon

Toon alleen recensies op Leestafel van Inez van Loon in de categorie:

Mijn zusje Mijn zusje

We weten dat het verhaal dat we gaan lezen zich voor de oorlog afspeelt, in Duitsland, maar veel meer feiten worden er niet gegeven. Inez van Loon laat het verhaal zelf zijn werk doen.

Het zigeunermeisje Perla ontmoet een ‘gadje’, iemand die op een vaste plaats woont, in een huis met heel veel spulletjes en heel veel ruimte. Perla, die gewend is aan een woonwagen met heel veel mensen er in, kijkt haar ogen uit in Helga’s huis. En dan wil Helga ook Perla’s huis zien. En Helga is verbijsterd: wat woont haar nieuwe vriendinnetje anders. Wat raar ook, die regels over het gebruik van water. En ze praten ook raar als ze niet meer haar praten. Perla laat haar de woonwagen zien, de ruimte met de bedden voor alle gezinsleden. ‘Wat klein’, zegt Helga. ‘En waar is de keuken?’

Het leven van zigeuners, of liever: rondtrekkende volken, is zo totaal anders dan dat van ons. Het is heel goed dat er nu een leesboek voor kinderen is dat alles zo duidelijk uitlegt zonder iets uit te leggen. Er is een verklarende woordenlijst achterin, maar verder doe je alle informatie op in het verhaal dat je leest. Een vlot lopend, boeiend verhaal. Ontroerend ook, want het speelt in een tijd dat de rondtrekkende families nog meer dan in andere tijden vervolgd werden. In de Tweede Wereldoorlog mochten ze geen grenzen meer over en werden ze gedwongen in kampen te blijven leven. En op het einde werden ze uit die kampen gehaald en naar Auschwitz gebracht.
Al die ellende beleeft de jonge lezer door de ogen van Perla, het meisje dat haar moeder helpt, dat met de andere vrouwen langs de deuren trekt, maar ook het meisje dat tegen de normen in graag wil leren lezen. Zelfs haar beoogde echtgenoot (Perla is pas elf! En Django, haar neef, niet veel ouder) kondigt aan dat hij haar niet meer wil als ze kan lezen en schrijven.

De gebeurtenissen in de wereld halen hen in: iemand moet kunnen lezen wat er in de krant staat over hen, en dus mag Perla toch naar school. Waar ze natuurlijk gepest wordt, zo was dat in die tijd, en zo is het nog.  Ook in de huidige tijd wordt niet geaccepteerd dat de rondtrekkende volken rondtrekken in hun woonwagens, en de kost verdienen door muziek te maken, of knopen en garen te verkopen aan de deur.

En daarom is het goed dat kinderen kennis nemen van dit verhaal. Niet alleen Joden, ook zigeuners werden als minderwaardig beschouwd. En helaas: niet alleen in de Tweede Wereldoorlog, niet alleen door Duitsers.

ISBN 9789044824001 | Hardcover | 310 pagina's | Clavis Uitgeverij | maart 2015
Leeftijd: 11+

© Marjo, 27 mei 2015