Inez van Loon

Toon alleen recensies op Leestafel van Inez van Loon in de categorie:

Lara Lara

Na de boeken over skaten en het boek 'Twee meisjes en het geluk' over o.a. het leven in China begin twintigste eeuw is er nu dit prachtige boek van Inez van Loon over het dertienjarige Russische meisje Lara.

Het is 1932. Lara's moeder is overleden en haar vader is opgepakt en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in een strafkamp in Siberië. Hij was namelijk  een koelak (rijke boer) wat je niet mag zijn in het communistische Rusland. Lara mist hem vreselijk. Ze woont nu bij haar oom Ivan en tante Irina die overigens erg lief voor haar zijn.

Lara is leergierig en doet het uitstekend op school, helaas zal dit haar laatste schooljaar worden, tante en oom hebben geen geld om haar nog langer naar school te gaan. Ze zal in de fabriek moeten gaan werken, iets wat Lara enorm tegenstaat. Ze helpt haar tante vaak met het vele verstelwerk en blijkt, tot vreugde van haar tante, een natuurtalent te zijn. Ze kan winkelhaken en andere scheuren bijna onzichtbaar herstellen.

Naast het verstelwerk heeft tante ook een baan als werkster.  Als op een dag tante Ivana dankzij een klein ongelukje niet zo goed ter been is mag Lara mee om te helpen schoonmaken in het Alexander Paleis dat vlakbij het stadje Tsarkoje Selo ligt. Het is het paleis waar tsaar Nicolaas Romanov II met zijn vrouw Alexandra en hun vier dochters Olga, Tatjana, Maria, Anastasia en zoon Aleksej graag verbleven voordat zij naar Siberië gebracht werden en later in 1918 op bevel van de lokale Sovjet door de Bolsjewieken gedood werden.
Lara kijkt haar ogen uit, het hele paleis is nog intact; boeken, kleding, schoenen, meubels, kroonluchters alles is er nog... alsof de familie elk moment terug zal komen. Bij het zien van de prachtige jurken droomt ze weg en stiekem bekijkt ze zichzelf in de spiegel als ze een van de jurken voor zich houdt. Het vreemde is dat ze dan een meisje hoort giechelen maar er is niemand te zien. Ook vindt ze paleisattributen die helemaal niet op die plek horen. En bij toeval ontdekt Lara het dagboek van Olga, deze vondst zal haar nog enkele benauwde momenten opleveren.

Het gekke is dat Lara steeds dingen ziet en hoort die anderen niet blijken waar te nemen.
Ze raakt geïnteresseerd in Olga en probeert meer informatie over de tsarenfamilie te krijgen maar het is niet echt veilig om daarover te praten. Haar tante waarschuwt haar, ze is een koelakdochter, ze moet uitkijken met wat ze zegt en doet.
Het werken in het Paleis zorgt ervoor dat er iets in gang gezet wordt waardoor Lara's leven een heel andere wending krijgt dan zij en haar oom en tante gedacht hadden...
Gelukkig heeft Lara haar vriendje Boris nog, die haar uit de problemen probeert te helpen.

Inez van Loon heeft een knappe constructie bedacht om het verhaal over de laatste Romanovs te vertellen in combinatie met het verhaal over een gewoon Russisch meisje. Het paleis vormt het centrale punt, hierdoor kunnen de levens van de tsarendochter Olga en koelakkendochter Lara belicht worden. Hun levens verschilden natuurlijk hemelsbreed. Olga groeide op in alle luxe, hoewel Nicolaas een hekel aan verspilling had. De tsarenkinderen mochten bijvoorbeeld alleen bij extreme kou een warm bad nemen en ze sliepen op harde veldbedden. Maar aan eten en goederen was geen gebrek. Lara en haar familie daarentegen moeten hard sappelen om voldoende te eten te hebben en wonen in een akelig huis waarbij ze badkamer en keuken moeten delen met de buren.
Alles is enorm beeldend en invoelend beschreven. Inez van Loon pakt je bij je hand en voert je mee door de straten van het toenmalige Rusland. Ze toont je met haar woorden het prachtige Alexander Paleis en laat je welhaast een deel van de tsarenfamilie en Lara's familie worden. Zelfs het Rusland van Lenin en de heersende benauwde sfeer is bijna voelbaar. Dit alles heeft ze op een bijzondere manier door elkaar verweven met als resultaat dit prachtige boek. Lezen!

ISBN 9789044817980 | Hardcover | 280 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2012
Met verklarende woordenlijst Leeftijd 12+

© Dettie, 25 december 2012