Welkom

Wat is Leestafel? Wat is Leestafel?
Van de redactie.

Leestafel, opgericht in april 2004, is een drukbezochte (ca. 60.000 bezoekers per maand), niet-commerciële, informatieve site over boeken. Er zijn inmiddels meer dan 4000 recensies over zowel fictie- als non-fictie boeken, kinderboeken, spannende boeken en hobbyboeken op de Leestafelsite te vinden.
Tevens is er een forum (zie rechtsonder) waarop gediscussieerd kan worden over boeken en andere literaire zaken.
Kijk eens rond, hopelijk geniet u net zo van de site en het forum als wij doen.

(Sinds 11-04-2014 is de website Leestafel inclusief het forum op verzoek van de Koninklijke Bibliotheek in hun archieven opgeslagen - met door de aankomende jaren heen regelmatig updates - als zijnde digitaal/cultureel erfgoed.)

Dettie, beheerder

N.B. Leestafel heeft ook een thrillersite en een poëziesite met een poëzieforum die zeer de moeite van het bekijken en lezen waard zijn.

Recensie van de week Jeugdboeken

De laatste reis van de Ballerinus De laatste reis van de Ballerinus

Een jongen woont alleen in een oude caravan aan het water. Op de dag voor zijn verjaardag loopt hij als zo vaak langs het kanaal naar huis. De zwerfhond IJs is bij hem, en hij vestigt Ravi’s aandacht op iets vreemds: daar ligt een boot in het kanaal! Verdorie! Ravi is er niet blij mee dat zijn rust verstoord wordt. Voor het eerst doet Ravi de deur van zijn huisje op slot!

Als hij wakker wordt is hij twaalf geworden, en hij heeft nog geen idee dat zijn leven compleet zal veranderen. Eerst is er het onbehagen dat iemand hem kan zien, zijn gewoonte om gewoon in zijn nakie even een bad te nemen in het kanaal, gaat niet door: hij moet een zwembroek aan. Als hij na zijn bad in de brievenbus kijkt, vindt hij zoals verwacht de jaarlijkse kaart van zijn tante, het enige familielid dat hij heeft. Ze bemoeit zich weinig met hem, al heeft ze haar enige zus, Luna, beloofd om voor Ravi te zorgen toen Luna stierf. Ravi vindt het niet erg, hij redt zich wel. Hij heeft immers de belangrijkste dingen altijd bij zich: de sterren en zichzelf...

Lees verder, klik HIER

ISBN 9789047707752 | Hardcover | 334 pagina's | Uitgeverij Lemniscaat | december 2015
Leeftijd: 9+

Recensie van de week literatuur

De terugkeer van Ricardo Bonifacio De terugkeer van Ricardo Bonifacio

‘Het carnaval is voorbij. Wanneer de muziek is verstomd en de maskers zijn afgezet, moet Prins Carnaval sterven.’

Ricardo Bonifacio is hoogleraar sociologie te Leiden. Hij is evenwel geboren op Curaçao, waar zijn familie nog woont. Zelf is hij er al in zo’n dertig jaar niet geweest. Waarom zou hij, vindt hij, hij heeft er niets meer te zoeken. En toch, als een filmmaakster hem benadert, omdat zij een film wil maken over het carnaval op het eiland, begint het ergens toch te kriebelen. Hij is gescheiden, zonder kinderen, en heeft de tijd aan zichzelf. Als er iets meer ontstaat tussen Marlies, en hem, besluit hij mee te gaan. Als adviseur.

Eenmaal op het eiland komt het verleden in volle kracht terug. Zijn ouders zijn gescheiden, zijn moeder zit vol zelfbeklag, en heeft geen goed woord over voor haar ex, die intussen een nieuw gezinnetje heeft. Ricardo heeft dus een halfbroertje. Later blijkt er ook een halfzusje te zijn. Eigenlijk heeft Ricardo weinig zin om zijn vader te bezoeken, die hem en zijn moeder immers in de steek heeft gelaten. En heeft hij zijn vader niet teleurgesteld door niet in zijn voetsporen te treden? Hij wilde geen meubelmaker worden, hij wilde studeren. Maar toch: het is maar een een dorp, Curaçao, en iedereen weet allang dat hij er is. Ook zijn vader. Het zou niet netjes zijn om de man niet te bezoeken.

Lees verder, klik HIER

ISBN 9789062659432 | Paperback | 266 pagina's | Uitgeverij In de Knipscheer | december 2016

Recensie van de week Non-fictie

De Existentialisten De Existentialisten

Filosoferen over vrijheid, zijn en cocktails
Sarah Bakewell

Voor wie de boeken van existentialistische schrijvers te ingewikkeld zijn, is er nu het boek van Sarah Bakewell. Glashelder en met grote passie beschrijft zij de periode van het existentialisme (1930-1980), beginnend bij Husserl en eindigend met het overlijden van Sartre (1980) en Simone de Beauvoir (1986). Naast deze personen gaat zij in op het werk van Heidegger, Merleau-Ponty, Camus, Emmanuel Levinas, Karl Jaspers en Raymond Aron. De centrale, bindende figuur is Sartre. Zo wordt dit boek meer dan een uiteenzetting over de existentialistische filosofie. Het is tegelijk ook een biografie. De twee hoofdpersonen: Sartre en Simone de Beauvoir verdienen een schrijfster van deze allure. Het boek is mooi geschreven, bijzonder onderhoudend en getuigt van een indrukwekkende kennis van zaken.

Vrijheid is het grote thema van de existentialisten – in het bijzonder van Sartre. Hoeveel vrijheid kunnen en moeten wij elkaar toestaan? Betekent vrijheid dat de mens bestaande grenzen moet overschrijden, zodat ook het recht om te beledigen onder dit begrip valt? Hoeveel vrijheid staan wij af aan overheid en multinationals in ruil voor welvaart en gemak? Hoe verhoudt vrijheid zich tot traditie en tot moraal?

Lees verder, klik HIER

ISBN 9789025905477 | Paperback | 464 pagina's | Uitgeverij Ten Have | november 2016
Vertaald door Karl van Klaveren

Thema mei 2017
Leestafel let op de kleintjes 2
(boeken van kleine uitgeverijen in de schijnwerpers gezet)

De dubieuzen De dubieuzen

Nadat Alfred Birney in 1998 zijn veelbesproken bloemlezing Oost-Indische inkt; 400 jaar Indië in de Nederlandse letteren had gepubliceerd, dook de schrijver nog dieper in de boeken. Dat resulteerde in Yournael van Cyber- ney (2001), waarin hij onder meer de maakbaarheid van de literaire canon onder de loep neemt.
Nu brengt hij in De dubieuzen (2012) enkele opzienbarende boeken van vergeten schrijvers onder de aandacht. Het multiculturele leven in het voormalige Nederlands-Indië wordt daarin heel anders beschreven dan in boeken van beroemde schrijvers als Couperus en Multatuli. In dit diepgravend maar levendig geschreven essay over onze koloniale literatuur worden opvallende en verrassende parallellen met ons huidige anti-multiculturele klimaat getrokken, waarin racisme, vreemdelingenhaat en religieuze uitingen tegenstellingen uitlokken en leiden tot fel debat.

Birney houdt een pleidooi voor onbekend gebleven schrijvers die vaak als auteurs van het tweede garnituur worden beschouwd. Onterecht vergeten schrijvers als Victor Ido, Dé-lilah en J.E. Jaspers vertellen hun verhalen vanuit een antiwesters perspectief en komen daarmee toch dichter bij de realiteit dan de gecanoniseerde auteurs. Volgens Birney is het volslagen gebrek aan kennis van de Hollander van de Indische cultuur en van de koloniale geschiedenis, hinderlijk opvallend. Kortom een verfrissend lezenswaard essay.
E. Mutter

Citaat van de dag

Hij kon heel goed met zijn handen uit de voeten.