Holly Black

Toon alleen recensies op Leestafel van Holly Black in de categorie:
Holly Black op internet:

De koperen vuist De koperen vuist
Magisterium: Deel 2

Ook al wilde de dertienjarige Callum Hunt aanvankelijk helemaal niet naar het Magisterium, hij heeft zijn draai helemaal gevonden. Hij begrijpt niet waarom zijn vader Alistair de school zo intens haat. Magie is niet verderfelijk, zoals hij altijd heeft geleerd. Magie is iets prachtigs en Callum geniet met volle teugen van zijn opleiding tot magiër. Hij is niet langer een buitenbeentje. Samen met Aaron en Tamara vormt hij een hechte kliek. Toch verzwijgt Callum iets voor hen. Hij heeft een geheim dat zo duister is, dat alles zal veranderen als het uitkomt.

Callum is nooit geweest wie hij dacht te zijn.  Hij blijkt het kwaad in eigen persoon te zijn. De Vijand des Doods. Een kwaadgezinde magiër heeft de waarheid aan Callum onthuld. Toen Callum nog maar een baby was, heeft de ziel van Constantine Maddens, De Vijand des Doods, bezit van zijn lichaam genomen. Callums eigen ziel is verjaagd. Callum is geen doodgewone jongen van dertien. Hij is het kwaad dat iedereen vreest. Hij wordt opgeleid om samen met zijn schoolgenoten juist dit kwaad te bestrijden. Callum voelt zich bang en verward. Hij is De Vijand des Doods maar hij voelt zich helemaal niet gemeen. Moeten zijn vrienden hem werkelijk vrezen? Callum durft niemand de waarheid te vertellen.

De band tussen Callum en zijn vader verslechtert in razendsnel tempo. Weet Alistair soms wie zijn zoon werkelijk is? De zomervakantie lijkt oneindig lang te duren en Callum kijkt reikhalzend naar het tweede jaar op het Magisterium uit. De aanwezigheid van Callums huisdier maakt de situatie alleen maar ingewikkelder. Alistair heeft duidelijk een hekel aan de chaoswolf Brutus. Chaoswezens zijn gevaarlijke mensen en dieren zonder ziel. Niemand minder dan Constantine Maddens heeft hen gecreëerd. Toch is Brutus helemaal niet gevaarlijk. Hij is een echte kameraad.

Na een uitje is Brutus verdwenen. Callum is in alle staten. Zijn beste vriend is weg. Alistair stelt zich verbazingwekkend genoeg vriendelijk op en helpt Callum naar de wolf te zoeken. Ze vinden Brutus niet. Dan, midden in de nacht, schrikt Callum wakker. Hij hoort zijn trouwe vriend janken. In de kelder van zijn eigen huis treft hij een vastgeketende Brutus aan. De rommelruimte is omgetoverd tot een soort gevangenis. Op een tafel liggen tekeningen van een vreemd soort apparaat en de tweede set ketens spreekt boekdelen. Alistair wil ook Callum gevangennemen. Zijn eigen zoon die zijn zoon niet is. Met het apparaat zal hij De Vijand des Doods om het leven brengen. Callum bevrijdt Brutus en slaat op de vlucht.

De rest van de zomer brengt Callum in het grote huis van Tamara en haar gastvrije ouders door. Ook Aaron logeert er. Het groepje is weer compleet. Er is iets bijzonders met Aaron aan de hand. Hij is de Makar, de uitverkorene die de Vijand des Doods zal verslaan. Zijn nieuwe status boezemt Aaron angst in. Zal de strijd tegen het kwaad veel van hem vergen. Zal hij misschien sterven? Callum weet dat Aarons zorgen onterecht zijn maar hij houdt zijn mond. Toch zal hij iets moeten doen want er is een belangrijk wapen verdwenen. Het is het apparaat dat op de tekeningen van zijn vader stond. Wat moet Callum doen?

Dit tweede deel van de Magisterium-serie biedt een mooie mix van avontuur en spanning. De thema’s vriendschap en vertrouwen staan centraal. Echte vrienden liegen niet tegen elkaar en verraden elkaar niet. Maar wat als een geheim zo groot is dat het anderen of jezelf kan schaden? Ben je dan vooral loyaal aan jezelf of gaat het welzijn van je vrienden voor?

Het verhaal is intens maar niet al te ingewikkeld geschreven. Het is voor kinderen vanaf tien jaar goed te volgen. De koperen vuist is een meeslepend verhaal voor gretige lezers die niet al te bang uitgevallen zijn. Er gebeuren namelijk behoorlijk griezelige dingen in dit verhaal! Naast schrijfsters Holly Black en Cassandra Clare verdient ook de vormgever van dit boek een dikke pluim. De harde kaft is in matzwart met witte decoraties en glanzende koperkleurige letters uitgevoerd. Ook de zijkanten van de bladzijdes zijn van een koperkleurige glans voorzien. Prachtig!

ISBN 9789048834730 | Hardcover | 293 pagina's | Uitgeverij Moon | mei 2016
Vertaald door Merel Leene | Leeftijd: 10+

© Annemarie, 21 mei 2016