Gerard van Gemert

Uitgespeeld Uitgespeeld

Het boek begint in Amsterdam en wel in oktober 1940. De oorlog is een paar maanden aan de gang en de vrienden Roald en Levi Poons beginnen langzamerhand de invloed te voelen. Roalds vader is een vurig aanhanger van de NSB en nu mag Roald niet meer met zijn Joodse vriend Levi omgaan.  Gelukkig lapt Roald dit verbod aan zijn laars en blijft gewoon samen met Levi na schooltijd lekker voetballen.

Levi woont aan het Krugerplein en Roald op de Bredeweg. De jongens kennen elkaar van de voetbalclub Wilhelmina Vooruit maar Roald moest daar weg van zijn vader - vanwege de vele Joodse leden - en hij speelt nu bij DJK.
Na een belangrijke wedstrijd, waarin Levi uitstekend heeft gespeeld, wordt hij aangesproken door een man die hij thuis ook gezien heeft. Deze vertelt hem dat ze vanaf die middag een onderduiker in huis hebben. Levi kan maar beter niet meer omgaan met Roald... Maar dat weigert Levi, Roald is zijn beste vriend, de man trekt dat in twijfel...  Natuurlijk vertelt Levi niets over de onderduiker maar de vrienden blijven ondanks alles elkaar wel zien.

Maar er komen razzia's, het wordt te gevaarlijk in Amsterdam en zo komt het dat Levi zelf moet onderduiken en daar zit hij, zonder zijn vader en moeder, tussen allerlei onbekende mensen. Gelukkig is er een jongen van zijn leeftijd, die ook van voetballen houdt... Het lijkt erop dar Levi op een fijne plek terecht is gekomen. Maar helaas ook daar zit Levi niet veilig en het blijkt dat hij nog een lange zware weg te gaan heeft. Gelukkig komt later Roald weer op zijn pad die zo goed en zo kwaad als het gaat zijn vriend probeert te helpen. Maar makkelijk hebben de beide jongens het niet...

De emoties en vriendschapsgevoelens van Levi en Roald worden flink heen en weer geslingerd vanwege de grote druk die op hen gelegd wordt. Ze moeten zo voorzichtig zijn want wie is er nog te vertrouwen? Is die Harald die zegt in het verzet te zitten maar wel in een Duits uniform loopt wel eerlijk? Is de scout die jong voetbaltalent zoekt en om Levi's adres vraagt geen verrader?  Levi wil zo niet denken maar zal helaas wel moeten, voor je het weet geeft iemand een ander aan en dat heeft dan vreselijke gevolgen voor iedereen. Helaas, die gevolgen maakt Levi ook mee en zal hij het onder ogen moeten zien...

Het verhaal speelt zich af in een tijdsbestek van de vijf oorlogsjaren, van eind 1940 tot vlak na de bevrijding. Ondanks dat het ook over jongens gaat die graag voetballen is dit boek van een heel ander kaliber dan bijvoorbeeld de gezellige Voetbalgoden boeken. Dit verhaal is een stuk serieuzer en aangrijpender dan het andere werk van Gerard van Gemert. De schrijver heeft zich enorm ingeleefd in de sfeer die er toentertijd geheerst moet hebben. Vooral de gevolgen voor de mensen die voorheen gewoon met elkaar omgingen, maar dat nu niet meer kunnen omdat een van de twee Joods is, wordt mooi weergegeven.
Hoewel het verhaal fictie is, krijg je wel een goed beeld van wat er gebeurd is met de Joodse mensen in de Tweede Wereldoorlog. Je leest over de geleidelijke inperkingen van hun doen en laten tot de uiteindelijke razzia's en deportaties. Door het verhaal te vertellen via Levi die ondanks alle, soms heftige, dingen die hij meemaakt toch een positieve jongen blijft, wordt het verhaal niet té zwaar. Elke jongere zou dit boek moeten lezen, het is een prachtig en indrukwekkend verhaal .

Doorheen het boek staan ontroerende stripboekachtige, filmische illustraties in groen- en bruintinten die mooi aansluiten bij het verhaal.

ISBN 9789044823226 | Hardcover | 313 pagina's | Clavis Uitgeverij | maart 2015
Leeftijd: 12+