Gerard van Gemert

Spelbederf Spelbederf
De voetbalgoden: Deel 16

Onze twee voetbalgoden, Stein en Storm, staat weer een spannende tijd te wachten. Zoals altijd is de bedachtzame en rustige Stijn in zijn hoofd al druk bezig met de aanstaande wedstrijd van hun club Kick '69 tegen aartsrivaal Sparta '43. De laconieke maar driftige Storm ziet het allemaal wel. Hij maakt zich nooit zo druk.

Maar eerst gaan ze even naar een jeugdwedstrijd bij hun oude club FC Rapitas kijken. Daar ontmoeten ze Bas de Witte die volgens Stijn lid is van de voetbalmaffia. Stijn maakt een praatje met hem maar Bas heeft het vooral over het grote succes en de enorme bekendheid van de twee jongens. Bas eindigt het gesprekje met de mysterieuze woorden'"Geniet er maar van. Voor je het weet is het allemaal voorbij."

Stijn en Storm zijn alle twee tot hun vreugde geselecteerd voor de wedstrijd tegen Sparta '43. - De jongens spelen namelijk sinds kort in het eerste team van Kick'69 en hun debuut verliep uitstekend. - maar onderweg naar het stadion wordt de tas van Storm gepikt door een kleine jongen.  Storm rent er gelijk achteraan en Stijn houdt zijn hart vast, hij kent zijn heethoofdige vriend door en door. Maar Storm neemt Diego, zoals de zesjarige jongen blijkt te heten, mee naar het stadion, het spelershome in! De jongen kan zijn geluk niet op. Hij is namelijk een grote voetbalfan, hij heet immers niet voor niets naar Diego Maradonna!

De wedstrijd is spannend maar niet bevredigend, totdat Stijn een strafschop mag nemen. Hij, Stijn! Eén van de jongste spelers... en hij schiet de bal in! Hij kan zijn geluk niet op. Maar de trainer is niet tevreden over het spel van Kick én de wedstrijd is bovendien nog niet afgelopen. Een bloedspannende tweede helft volgt. Het eind van de wedstrijd is zelfs ronduit verbijsterend... Maar dan tijdens de nabespreking met een journalist komt een vrouw aanrennen, zij beschuldigt Stijn en Storm van ontvoering van Diego!
En alsof dat niet genoeg is blijkt later ook nog dat Femke, de vriendin van Stijn gekidnapt is in Italië, net nu de twee jongens naar Rome vertrekken... Hoe zal dat aflopen?

Het is opnieuw een verhaal gemaakt volgens het enige echte Gerard van Gemert basisrecept. De ingrediënten daarvan zijn; twee grote opscheplepels voetbal, twee flinke eetlepels spanning, een partje Bert Pringel en een vleugje liefde. Maar deze keer is het eindresultaat van het 'gerecht' een beetje flauw uitgevallen, ofwel het verhaal is dit keer een beetje vlak. De gebeurtenis rond Femke is vrij vergezocht en het verhaal over het jongetje komt niet goed uit de verf. Dat neemt niet weg dat het evengoed lekker wegleest maar ik heb leukere en spannender verhalen gelezen over onze voetbalgoden.

Wel moet opgemerkt worden dat het bijzondere van het volgen van deze serie is dat de jongens steeds ietsje ouder en volwassener worden wat eveneens op de zwart-wit afbeeldingen van Mark Janssen te zien. De knullen van weleer zijn inmiddels flinke pubers geworden. Heel apart.

ISBN 9789044828641 | Hardcover | 161 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2016
Leeftijd: 10+

© Dettie, 10 januari 2017