Gerard van Gemert

Balbezit Balbezit
De voetbalgoden: Deel 9

De boeken over Stijn en Storm blijven heerlijk om te lezen. Elke keer als ik een nieuw deel in handen krijg lees ik het onmiddellijk. Zo ook dit boek en ik vind het jammer dat het alweer uit is. Het is namelijk een erg mooi verhaal waarbij een heel oude man van 89 jaar een belangrijke rol speelt, en dat komt zo...

Stijn en Storm voetballen elke woensdagmiddag op een veldje zo ook die woensdag. Maar onderweg daar naartoe komt de bal van Storm per ongeluk  in een tuin terecht. Daar hebben de jongens een hekel aan want vaak worden mensen boos en willen ze de bal niet teruggeven. Gelukkig is de oude man die in de tuin aan het werk was niet boos, sterker nog hij nodigt de jongens uit om foto's te komen kijken. Hij was vroeger een heel goede voetballer vertelt hij. Storm vindt het helemaal geweldig en belooft te komen. Van Stijn, de voorzichtige, hoeft het niet zo. Maar Storm wil wél en dan gaat Stijn toch maar mee.

De man stelt zich voor als Joachim Hofman, hij heeft heel veel te vertellen bij elke foto. Hij blijkt ook in het Duitse elftal gespeeld. De man is een Duitser en is samen met zijn ouders voor de Tweede Wereldoorlog uit Duitsland gevlucht en zo in Wouddorp, de woonplaats van Stijn en Storm terecht gekomen. Bobby Hofman, de kleinzoon van de man is ook een heel goede voetballer, maar doordat er iets gebeurd is vroeger heeft de oude man nooit contact met Bobby. Hij vindt dat heel erg.

De jongens gaan vaker bij de man op bezoek want ze vinden hem heel erg aardig en vooral Stijn heeft medelijden met de eenzame man. Maar na het volgende bezoek wordt Stijn in elkaar geslagen en wordt hem verteld dat hij weg moet blijven bij de oude man. Natuurlijk gaan Stijn en Storm uitzoeken wat er precies aan de hand is. Storm zal Storm niet zijn en vraagt de oude man het hemd van zijn lijf, deze wil liever niets vertellen, hij heeft al genoeg verdriet gehad, maar heeft wel een raadselachtige opmerking over een bal.

Natuurlijk wordt er ook gevoetbald. FC Rapiditas, de club van Stijn en Storm, kan nog kampioen worden maar dan moeten ze er wel héél erg hard aan trekken. En Femke, het vroegere vriendinnetje van Stijn, is er ook ineens weer. Nadat ze eerst ineens met een ander ging en daarna vertelde dat ze verliefd was op Storm was de verkering uit. Maar nu stuurt ze hem ineens een sms-je of hij mee naar de film gaat... Stijn twijfelt, hij vindt Femke nog steeds erg leuk maar hij wil niet weer aan de kant gezet worden door haar.

De ontmoeting met Joachim Hofman en de uitnodiging van Femke leiden tot allerlei ontwikkelingen waar de jongens natuurlijk geen idee van hadden toen het contact ontstond. Ook Bobby Hofman speelt een bijzondere rol in dit verhaal. Natuurlijk is Storm weer degene die doorzet en achter alles aangaat en de goedige Stijn wil zoals altijd zijn vriend niet in de steek laten. Daardoor beleven ze wel altijd spannende avonturen.

Persoonlijk vind ik dit boek een van de beste boeken uit De voetbalgoden serie. Het verhaal pakt je gelijk en deze keer is het verhaal ook meer uitgebalanceerd. De enorme haast is eruit waardoor de dialogen beter zijn en het verhaal zelf prettiger leest. Alle ingrediënten zijn nog wel aanwezig zoals in de andere boeken en voetbal is nog steeds heel belangrijk maar in de voorgaande boeken was bijna alles aan het strijden om de eerste plaats van belangrijkheid, én het voetbal, én Femke én een spannende gebeurtenis buiten het voetbal om. Nu is er een heel mooi, veel rustiger, verhaal rond de oude man geweven zonder afbreuk te doen aan de jongens en hun liefde voor voetbal.  Zelf Bert Pringle speelt weer een rol in dit verhaal
Femke blijft natuurlijk een vreemde meid met al haar nukken en kuren. Je hoopt steeds dat Stijn eens nee zegt en echt stopt met het verwende krengetje, want dat is ze. Maar toch is het ook wel weer leuk dat ze in het verhaal zit, al is het alleen al om je lekker te ergeren.

De zwart-wit afbeeldingen van Mark Janssen worden elke keer beter, erg mooi was de tekening van Joachim Hofman in zijn huis aan tafel, heel sfeervol. Evenals de afbeelding op de tribune, erg knap gedaan, het leek wel een bewerkte foto waarbij de twee jongen uitbelicht werden. Een mooie truc was ook om halverwege een spannend verhaal over een belangrijke wedstrijd een tekeningetje van een vlaggetje met het woord Goal! erop te plaatsen. Je las snel naar dat woordje toe, want was die goal nou voor de tegenpartij, of...

Al met al weer een heerlijk boek. Gelukkig volgt binnenkort deel 10! Weer iets om naar uit te kijken.

ISBN 9789044815716 | Hardcover | 170 pagina's | Clavis Uitgeverij | maart 2012
Leeftijd: 10+