Fabien van Kempen

Toon alleen recensies op Leestafel van Fabien van Kempen in de categorie:
Fabien van Kempen op internet:

Help, mijn vader is een puber Help, mijn vader is een puber

Sara gelooft haar ogen niet, zag ze nou dat hij cowboylaarzen aan had? Háár vader? Nog gekker wordt het als hij van de kapper komt met heel raar haar en een leren jack. Ze dacht dat die voor haar broer was, maar nee haar vader draagt dat jack.  Hij lijkt wel een puber! Hij koopt ook strakke T-shirts en haalt zijn motor onder het stof vandaan. Samen met de buurman Bert, de vader van Aaron, is hij elke avond bezig de motor weer aan de gang te krijgen. Papa vindt ook ineens mama saai en kan ze niet een keer naar de kapper en een ander kapsel nemen? Ze heeft altijd hetzelfde haar. Het is voor mama niet leuk allemaal en papa en mama hebben ook vaker ruzie.
Aaron, de buurjongen, waarschuwt Sara dat het bij zijn vader ook zo begon met rare kleren en raar haar en nu zijn zijn ouders  gescheiden en woont flitsende Mia bij hun. Mia is een gezondheidsfreak, ze is altijd met fitness bezig en ze eten altijd sla zegt Aaron. Ze is wel aardig maar mama is leuker vindt Aaron. Bovendien geeft het een hoop gesjouw, hij moet elke keer van alles van het ene huis naar het andere slepen. Heel lastig!
Sara schrikt heel erg, haar vader zal toch niet willen scheiden... Als hij besluit om samen met Bert naar de Ardennen te gaan en Sara opvangt dat er vriendinnen mee gaan weet ze dat er nu iets moet gebeuren...
Samen met Aaron verzint ze een plan maar echt goed pakt dat plan niet uit. Sara komt zichzelf nogal vaak tegen. En niet alleen zichzelf, maar ook een zakkenroller, een verdacht behulpzame man en een groep irritante blufpubers. Het zit niet mee, vindt Sara, al vindt Aaron juist dat alles meezit.

Sara's vader heeft duidelijk last van een midlifecrisis en het is behoorlijk grappig om te lezen hoe hij zich gedraagt. Natuurlijk is het niet leuk voor Sara die echt bang is dat haar vader weg gaat ondanks dat hij zegt dat hij dat absoluut niet zal doen. Waarom gaan er dan twee vrouwen mee naar de Ardennen? Waarom gaat mama niet mee? Aaron is best een goede vriend maar een jongen snapt niet echt alles vindt Sara. Ze mist haar vriendin Jolande heel erg, maar daar heeft ze ruzie mee, die deed zo raar, ze wilde niet meer zwemmen en praatte ineens over jongens... niets aan. Maar Sara ontdekt dat zij (en haar lijf)  aan het veranderen is, zou Jolande daar ook last van hebben gehad? Zou ze daarom zo raar hebben gedaan?

Van deze schrijfster heb ik ook het eerste deel uit de 'Help' serie gelezen, getiteld Help, mijn zus is gek. Dat was al een bijzonder verhaal maar dit verhaal vind ik persoonlijk beter. Dit verhaal loopt beter en het is geloofwaardiger geschreven. Natuurlijk zal in het echt niet alles wat Sara overkomt, gebeuren maar de schrijfster heeft het zo vertelt dat het eventueel wel zou kunnen.
Het leuke aan dit boek is dat zowel vader als dochter aan het 'puberen' zijn. Allebei willen ze dingen anders hebben, allebei weten ze niet hoe ze het aan moeten pakken en allebei ploeteren ze maar door. Alleen heet het bij de een midlifecrisis en bij de ander puberteit.

Op haar website vermeldt de schrijfster dat deel 3 zal gaan over een meisje met een pleegbroer en gaat 'Help, mijn broer is voor altijd' heten.
Weet jij hoe het is om een pleegbroer of zus te hebben? Je kunt je ervaringen naar Fabien van Kempen mailen, het mailadres is: help@fabienvankempen.nl Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

De schrijfster zegt:

"Misschien breng je me wel op ideeën en kan ik het in mijn boek gebruiken. Dan komt je naam in het dankwoord te staan.
En waar moet deel 4 over gaan? Weet jij een onderwerp waar je graag eens een boek over zou willen lezen, dan kun je dat ook naar me mailen."