Elena Kedros

Toon alleen recensies op Leestafel van Elena Kedros in de categorie:

Gevangene van de Onderwereld Gevangene van de Onderwereld

deel 3 uit de serie ‘Kinderen van de Olympus’

Het verhaal gaat over drie meisjes, Sid Madison, Luce Grimaldi en Hoon Song. Sid is schermkampioen en al heel lang bevriend met schermer Dude. Hoon is dol op jongens die ze makkelijk weet te versieren en Luce is erg slim, en verliefd op Dude.
In dit verhaal schakelt ze Sid in om hem te benaderen, want jongens zijn niet zo opmerkzaam, dat weten we wel. Het boek lijkt vooral hierom te draaien, om de liefde.
Maar er speelt meer, want de meisjes zijn niet zomaar stervelingen: ze waren eigenlijk godinnen,  Sid was Artemis, Hoon was Athene en Luce was Aphrodite. Ze zijn herboren op aarde om te ontsnappen aan Ares die alle macht in handen wil krijgen op de Olympos en, behalve deze drie godinnen, alle goden al heeft verslagen. Luce heeft de gave om iemand met haar blik te laten doen wat zij wil. Sid is erg atletisch, en Hoon heeft de kracht van dromen. Ze kunnen ook zomaar naar de Olympos, en dat doen ze om Jared (= Morpheus) te bevrijden die in de onderwereld zit. Gevaarlijk natuurlijk, want Ares is niet gek...

De lezer is waarschijnlijk geïnteresseerd in mythologie als zij dit boek kiest om te lezen. Een zekere kennis is er dan wel denk ik. Toch rijst de vraag: is het nuttig om voorkennis te hebben? Het antwoord is ja. Niet zozeer over wat er in de andere boeken is gebeurd, want dat wordt voor zover ik dat kan beoordelen, summier verteld als het nodig is. Voorkennis is handig om te onthouden wie wie is. Dat vind je deze keer eens niet in een flap of extra tekstje terug. Wel zijn er in het midden van het boek tekeningen toegevoegd, op mooi glanzend papier, tekenfilmachtige illustraties. En boven de hoofdstukken staan zwart wit tekeningetjes.
Eigenlijk biedt een uitgangspunt als dit best kansen: de lezer meer laten weten over de wereld van de goden, maar het is een gemiste kans:
‘Gevangene van de onderwereld’ heet het boek, je verwacht dus dat het vooral om Jared gaat die gevangen zit en bevrijd moet worden. Als ik pagina’s zou gaan tellen die over dit deel van het verhaal gaan, kom ik zeker op minder uit dan de pagina’s die over het gewone leven van drie meisjes gaan. Meisjes die zich bezig houden met jongens, uiterlijk en een beetje leren. Een chicklit dus, met een beetje spanning, en avontuur. En omdat ook de schrijfstijl niet bijzonder fraai is, blijft het een oppervlakkig boek. Met een enorm open einde, wil je weten hoe het afloopt met de meisjes dan moet je ook het volgende boek lezen.

ISBN 9789078345442 | Hardcover | 231 pagina's | Baeckens Books | juli 2011
Tekeningen van Frederico Bertolucci Bedoeld voor meisjes vanaf een jaar of elf.

© Marjo, 19 augustus 2011