Anne Marie Hoekstra

Toon alleen recensies op Leestafel van Anne Marie Hoekstra in de categorie:

Ontsnapping uit Numaga Ontsnapping uit Numaga

Het verhaal speelt in de vroege Middeleeuwen, in de tijd van Karel de Grote. Hoofdpersoon is Reinout, en hij heeft drie broers: Ritsaert, Writsaert en Adelaart.
Bij sommige mensen zal nu een belletje gaan rinkelen, en ja, dit zijn de namen van de vier Heemskinderen. Zoals de schrijfster in een nawoord uitlegt: het verhaal over deze kinderen en het ros Beyaert speelde in een tijd dat verhalen nog gewoon verteld werden. Pas rond 1500 werden ze opgeschreven. Dat er dan meerdere versies van eenzelfde verhaal bestaan is alleen maar logisch. Dat Anne Marie Hoekstra dus ook het volste recht heeft om haar eigen versie te schrijven, dat is ook aanvaardbaar. Maar de kern blijft: vier kinderen en een paard, die samen avonturen beleven die met Karel de Grote en diens zoon Lodewijk te maken hebben.
Als je niets van deze achtergrond weet lijkt het verhaal in het begin maar saai:
Reinout leeft in een klooster. De broeders mogen niet spreken, en de dagen worden bepaald door gebed en school. Saai!!
Maar dan verschijnt hun moeder en zij haalt hen naar huis. Hun vader, Heer Aimijn, wil dat ze leren zwaardvechten en boogschieten. Paardrijden kunnen ze ook nog niet. Maar dat leren ze alle vier heel snel, en Reinout blijkt zelfs het wildste paard te kunnen berijden. Dat is dus het Ros Beyaert, een groot zwart paard dat de kinderen zal gaan helpen als ze moeten ontsnappen uit handen van de handlangers van Lodewijk. Want Lodewijk had zijn zinnen gezet op het land en de bezittingen van Heer Aiwijn, en zint op manieren om de jongens kwijt te raken. Er gebeuren veel spannende dingen, maar dat vertel ik lekker niet.

Wat leuk is: tegelijk met het spannende verhaal krijgen de lezers informatie over hoe het er in de Middeleeuwen aan toe ging. Hoe dat stukje Nederland er uit zag, kan bovendien bekeken worden op de binnenkant van de omslag. Dat is niet nodig om het verhaal te kunnen volgen, want dat is levendig genoeg beschreven, maar het is een aardige toevoeging. Zo zijn ook de voetnoten handig, want niet iedereen zal weten wie Wodan was, en wat deportatie is.
Kortom: een heel leuk boek waar je nog wat van opsteekt ook.

ISBN 97890875430773H | Hardcover | 216 pagina's | Uitgeverij Columbus | september 2007
Vanaf 10 jaar