Mies van Hout

Toon alleen recensies op Leestafel van Mies van Hout in de categorie:
Mies van Hout op internet:

Vriendjes Vriendjes

Na het boek Vrolijk, het succesvolle prentenboek van Mies van Hout is er nu dit mooie nieuwe prentenboek.

Het boek is gemaakt volgens hetzelfde principe als Vrolijk. Op een inktzwarte achtergrond staan helder gekleurde afbeeldingen van, dit keer, grappige monsters met één woord erbij geschreven. Bijvoorbeeld verspreid over de eerste twee pagina's zie je een knalgeel hondachtig monster met een vrolijke blauw met roze gestreepte trui aan, op zijn kop is een mooi groen monstertje met felrode jurk van zijn lange oor af aan het glijden. Naast de twee staat alsof het met een krijtje geschreven is het woord 'spelen'. De vrolijkheid spat van de pagina's af.

Op de volgende twee pagina's zie je een enorm monster verveeld op zijn rug liggen met zijn staart omhoog gekruld. Op die staart ligt een knalrood monstertje met groene trui zich eveneens heel erg te vervelen.
En zo komen we allerlei woorden tegen zoals klieren, vechten, huilen, weglopen, schamen, hopen, goedmaken, vertrouwen, lachen en... knuffelen

Het is geweldig om te zien hoe al die woorden verbeeld zijn door Mies van Hout.
Vechten is écht vechten, de twee monsters die vechten zijn in heel felle kleuren weergegeven, hun tanden en handen zien er puntig uit en hun lijven staan strak van boosheid. Maar bij het woord schamen zie je een mooi donkerblauw monstertje zich héél érg schamen, zijn wangen zijn er helemaal rood van, zelfs zijn handjes en voetjes lijken zich te schamen, je zou bijna willen zeggen, het is niet erg hoor... Bij het woord  lachen zie je twee gekke monsters vreselijke pret hebben en of je wil of niet... je lacht met ze mee. Het geknuffel is ook al zo heerlijk om te zien.
Alle afbeeldingen zou je wel aan je muur willen hangen, het zijn stuk voor stuk kunstwerkjes.

Bij het boek zit een flyer getiteld Wat kun je doen met je vriendjes?
Hierin staat dat ook leerkrachten met dit boek aan de slag kunnen bijvoorbeeld door kinderen tijdens tekenles een situatie uit het boek te laten kiezen. Ze moeten dan zelf twee monsters bedenken en op de tekening moet duidelijk worden wat de monsters samen doen. Er staan ook tips in om monstermaskers te maken en sokpoppen maar ook hoe je met kinderen dankzij dit boek kunt praten over conflicten. Op de eerste zes prenten zie je namelijk hoe een conflict kan ontstaan, schamen en hopen vormen het omslagpunt en op de laatste prenten kun je zien hoe het weer goed kan komen. Daarna volgen allerlei opdrachten over dat onderwerp waar kinderen mee aan de slag kunnen.
Dit alles is, meer uitgebreid, ook hier te lezen.

Al met al opnieuw een prachtig boek dat je elk kind zou gunnen.
Zie ook het inkijkexemplaar