Mac Barnett

Driehoek Driehoek

Illustrator Jon Klassen is in Nederland vooral bekend om zijn prentenboektrilogie over hoeden, waarvoor hij twee Zilveren Paletten won. Met een minimaal aantal figuurtjes weet hij in deze boeken op een subtiele manier een hele wereld vol sfeer te creëren. De kracht in de hoedenserie zit hem vooral in de uitdrukking van de ogen. Ook in deze nieuwe prentenboektrilogie over vormen, borduurt Jon Klassen verder op deze werkwijze.

Op diezelfde minimalistische manier toont hij ons het verhaal van Driehoek, die in een driehoekig huis woont met een driehoekige deur. Aan de muur een schilderij van... een driehoek. Driehoek gaat op een dag op pad om een gemeen grapje uit te halen met zijn vriend Vierkant. Onderweg passeert hij o.a. 'vormen zonder naam'. Zijn ogen geven de looprichting aan. Eindelijk is hij bij het vierkante huis van Vierkant aangekomen.

'Nu, zei Driehoek, 'ga ik mijn gemene grapje uithalen.'

En dat gebeurt ook. Vierkant schrikt en is bang maar weet gelijk wat hem te doen staat. Waar een Driehoek een gemeen grapje kan uithalen kan een Vierkant dat ook...

Mijn verwachtingen waren na het prachtige boek We hebben een hoed hooggespannen en de cover van Driehoek beloofde dezelfde sfeer als het hoedenboek. Die verwachting werd niet waargemaakt, en het boek stelde me aanvankelijk na een eerste snelle lezing zelfs een beetje teleur. De kracht van het subtiele, het schitterende ogenspel en de gecentreerdheid van de prenten ontbrak naar mijn gevoel. Maar al voorlezend begon het geheel veel meer te leven, dan zie je de humor in het verhaal en besef je pas goed het knappe spel van de tekst en de prenten.

In dit boek voert opnieuw eenvoud de boventoon en is het verhaal zelf wederom ongecompliceerd maar er zit wel vaart in en de illustraties passen ongekend goed bij de tekst. Kortom, het geheel is een knap staaltje vakmanschap, mijn petje af voor beide heren.

Mac Barnett en Jon Klassen zijn zeer succesvolle prentenboekenmakers. Samen wonnen ze al twee keer de Amerikaanse Caldecott Medal voor het mooiste prentenboek van het jaar.

ISBN 9789025767464 | Hardcover met ronde hoeken | 48 pagina's | Gottmer | juli 2017
Afmeting 23 x 23 cm | Vertaald door J.H. Gever | | Leeftijd: 3+