Toon alleen recensies op Leestafel van Lucy Cousins in de categorie:

Het is lente.
Muis werkt in haar moestuin.
Ze spit de aarde om
zodat ze kan zaaien.
Panda graaft mee.
Oef dat is hard werken.

Muis laat zien hoe je een moestuin kunt aanleggen. Hij spit en zaait en is heel blij als hij de plantjes uit de grond ziet komen. Hij verzorgt zijn plantjes goed, hij geeft ze trouw water en zorgt ervoor dat ze goed kunnen groeien door steeds het onkruid weg te halen. Zijn vriendje Panda vindt het ook leuk in de tuin en helpt hard mee. Hij heeft zonnebloempitten in potten gezaaid en hoopt dat ze net zo goed zullen opkomen als de plantjes van Muis. En gelukkig is dat zo!  Muis kan nu zijn eigen worteltjes, tomaten, bonen en sla oogsten en Panda heeft de mooiste en hoogste zonnebloemen in de potten staan. Het ziet er allemaal prachtig uit. Ze worden er helemaal vrolijk van. Muis en Panda zijn het helemaal met elkaar eens... Tuinieren is heel erg leuk!

En... het boekje is ook heel erg leuk.
De cover is al mooi doordat Muis, de gieter, en de zonnebloem te voelen zijn, ze zijn namelijk in, glanzend, reliëf aangebracht. Daarna kun je in het boek op de afbeeldingen die verspreid over twee bladzijden staan precies zien wat er allemaal gebeurt in de tuin.  Het leuke is dat je bij elke afbeelding aan een flapje kunt trekken, waardoor je Muis bijvoorbeeld ziet spitten of kunt zien hoe hij de zaadjes in de grond legt.
Wat nóg leuker is dat je door die flapjes ook ziet dat de planten groeien en de bloemen open gaan! Kinderen zullen dat helemaal geweldig vinden.
Naast de afbeeldingen is een kader waarop details aangegeven worden uit de tekeningen met het woord erbij geschreven. Bijvoorbeeld onder het kader getiteld Planten staat drie tekeningen en de woorden pakje zaad, etiket en tulp.
Alle afbeeldingen zijn duidelijk, eenvoudig en in heldere, primaire kleuren gemaakt.

Lucy Cousins werd in 1964 in Engeland geboren. Ze ging in de streek Kent naar verschillende middelbare scholen voordat ze haar opleidingen volgde aan de Canterbury Art College en Brighton Polytechnic. Daarna volgde ze nog een opleiding aan het beroemde Royal College of Art in Londen. Ze wist in eerste instantie niet of ze wel dierenprentenboeken wilde maken, omdat er al zoveel goede boeken en figuren bestonden. Ze heeft dan ook lang nagedacht over haar figuur 'Muis' en lang over het prentenboeken maken. Ze liep vaak boekwinkels in om de boeken te lezen. Uiteindelijk dacht ze: 'dit ga ik ook proberen'. Dat proberen is goed gelukt want inmiddels zijn in Nederland zijn al meer dan vijftig boeken over deze populaire muis verschenen!

In 1995 kreeg Lucy Cousins een Zilveren Penseel voor Muis en haar vriendjes en ze won in 1996 een prijs die maar af en toe wordt uitgereikt, de Boekensleutel, voor Het huis van Muis.  De Boekensleutel wordt bij hoge uitzondering toegekend aan een kinderboek dat bijzondere perspectieven biedt.  Dit kan betrekking hebben op het genre boek, techniek, vormgeving, inhoud of lezersgroep waarvoor de uitgave bestemd is- of op een combinatie hiervan.

ISBN 9789025861483 | Hardcover | 16 pagina's | Uitgeverij Leopold | maart 2013
Afmeting 24,1 x 23,8 cm | Vertaling Studio Bos | Leeftijd: 3+

© Dettie, 29 maart 2013