Toon alleen recensies op Leestafel van Liesbet Slegers in de categorie:

Karel en zijn nieuwe vriendje Karel en zijn nieuwe vriendje

Hallo, ik ben Karel.
Vandaag is er een nieuwe jongen in de klas.
Hij heet Mick en zit in een rolstoel.
Dat is een stoel op wielen.

Mick vertelt dat hij bijna altijd in die stoel zit, hij kan maar heel even lopen. Daarna worden zijn benen moe.

Karel en Mick trekken deze eerste schooldag van Mick de hele dag met elkaar op. Ze eten samen wat fruit, zitten naast elkaar op de wc - en moeten erg lachen - ze spelen lekker met de bal waar Mick heel goed in is. Hij heeft vast sterke armen denkt Karel, want Mick gooit de bal heel hoog en heel ver. Ze maken samen een mooie tekening en als Karel per ongeluk zijn tekening scheurt heeft Mick een superidee, even later is de hele scheur weg!
Daarna mogen ze lekker op de speelmat met de auto's spelen en dan is de dag alweer om!  Juf speelt het opruimliedje op de CD en als alles weer netjes opgeborgen is mogen ze naar huis. Karel is helemaal blij want hij heeft er een leuk nieuw vriendje bij.

Een boekje dat in samenwerking met NSGK (Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind) is gemaakt. In het boekje wordt niet veel ophef gemaakt van het feit dat Mick in een rolstoel zit. Juf komt even kijken of alles goed gaat als Mick en Karel op de wc zitten en Karel houdt de deur open voor Mick zodat deze makkelijk naar binnen kan rijden. Maar voor de rest, speelt, zingt, tekent Mick net zoals de andere kinderen en dat is ook het goede van dit boekje. Op een subtiele manier wordt aangetipt wat eventueel lastig voor Mick is, zoals de deur openhouden als hij naar een andere ruimte moet maar ook wordt prima getoond dat er eigenlijk geen verschil is tussen Karel en Mick. Het enige wat anders is, is dat Mick niet kan lopen, maar voor de rest is hij net zo als de andere kinderen, gewoon een gezellig, leuk joch.
Er is duidelijk goed over de inhoud nagedacht.

De tekst - in middelgrote letters - is steeds in mooie heldergekleurde vakken op de linkerpagina gedrukt en rechts zien we de eenvoudige, zonnige, vrolijke afbeeldingen waarop we Mick en Karel lekker bezig zien met alles wat ze die dag op school moeten doen. Ze hebben er veel plezier in zo te zien. 'Een mooi prentenboek over hoe vriendschap alles overbrugt', staat bij de beschrijving vermeld en zo is het!
Kortom, een boekje waar je blij van wordt.

Liesbet Slegers (1975, Geel) is grafisch vormgever en illustrator. Ze studeerde toegepaste grafiek en illustratie aan de Sint-Lucas Hogeschool in Antwerpen. Ze maakt kinderboeken voor baby’s, peuters en kleuters. De eenvoudige verhalen en felgekleurde tekeningen spreken jonge kinderen erg aan. De boekjes over Karel en Kaatje weerspiegelen het leven van een nieuwsgierige, alles ontdekkende tweejarige. Deze boekjes zijn ondertussen wereldwijd bekend en worden vertaald in meer dan tien landen. In 2014 bestaat het figuurtje Karel vijftien jaar!

ISBN 9789044825602 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2015
Afmeting 21 x 22 cm | Leeftijd: 2+

© Dettie, 17 augustus 2015