Liesbet Slegers

Toon alleen recensies op Leestafel van Liesbet Slegers in de categorie:
Liesbet Slegers op internet:

Babyboek Joepie ik ben een meisje Babyboek Joepie ik ben een meisje

Dit stoere, fleurige, kleurige babyboek ziet er van de buitenkant al feestelijk uit. Je kunt het zacht aanvoelende boek namelijk dichtbinden met een vrolijk gekleurd, stevig lint. Op de eerste twee pagina's zie je een meisje van één jaar oud die je uitnodigt om met haar mee te kijken en lezen in dit boek zodat je kunt zien hoe haar eerste jaar verlopen is. Het is het kleine meisje zelf die alles vertelt, wat heel leuk en spontaan overkomt.

Eerst zie je een leeg bedje getekend want het meisje zit nog in mama's buik waar je haar vrolijk en gezellig in ziet ronddobberen. Ook al is ze nog niet te zien, toch kunnen papa en mama alvast in dit boek wat schrijven over haar zegt het meisje. Ze kunnen bijvoorbeeld vertellen wat ze zeiden tegen elkaar toen ze wisten dat mama in verwachting was. Ook kunnen ze opschrijven wat voor babykleertjes ze voor het eerst kochten en er is een plek in het boek vrijgehouden waar een foto van mama's dikke buik geplakt kan worden. Het meisje vertelt ook dat ze in mama's buik al wel veel kan horen, bijvoorbeeld dat papa praat of muziek gespeeld wordt.
Mama kan in het boek ook na alle bezoeken aan de gynaecoloog noteren hoe zwaar en hoe lang het meisje op dat moment is en een echofoto erbij plakken.

En dan is het zover. Het meisje is geboren. Natuurlijk is er ruimte voor de eerste foto van de baby en het geboortekaartje en is er plek vrijgehouden om het gewicht, lengte, geboorte-uur, sterrenbeeld, wat voor weer het was op de geboortedag en nog veel meer op te schrijven. In de rest van het boek kunnen papa of mama noteren hoeveel het meisje slaapt, hoeveel ze drinkt en wat ze fijn vindt. Later kan opgeschreven worden wat ze voor het eerst met de lepel at en of ze het lekker vond... Daarna volgen alle eerste keren zoals zelf omdraaien, kruipen, eerste tandje, eerste woordje, eerste stapje enz. En dan is het jaar alweer om en viert het meisje haar eerste verjaardag. Mama schrijft op wat ze kreeg en natuurlijk wordt er een foto van de jarige ingeplakt.

Liesbet Slegers heeft er een vrolijk eerste jaar van gemaakt. Op de felgekleurde pagina's heeft ze bij alle gebeurtenissen in heldere kleuren en in haar eigen kenmerkende stijl een tekening gemaakt. En zo trekt er een bonte stoet aan belangrijke momenten voorbij wat het kind later weer terug kan kijken, het kind heeft met dit boek een klein naslagwerkje van het o zo belangrijke eerste jaar in handen.
Erg leuk gedaan.

ISBN 9789044817614 | Softcover | 56 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2012
Afmeting 26,4 x 25 cm | Leeftijd: 0-1 jaar