Jolet Leenhouts

Toon alleen recensies op Leestafel van Jolet Leenhouts in de categorie:
Jolet Leenhouts op internet:

Twinkel twinkel kleine ster Twinkel twinkel kleine ster

Een boek vol decemberliedjes voor peuters en kleuters. Het wordt vergezeld door een CD, waarop alle liedjes nog eens door kinderen gezongen worden.

Liedjes horen er bij in deze maand, maar dit speciale boek is een ontzettend leuk boek! Om te zien ook, want het is heel mooi vormgegeven. Steeds staan er op twee pagina's de tekst van het lied en de tekeningen. Die tekeningen, van Jolet Leenhouts, zijn alleen al de moeite waard: ze vertellen wat er in het liedje gebeurt, en nog veel meer. In mooie primaire kleuren worden er steeds een stel kinderen afgebeeld, op zo'n manier dat je bij ieder kind een heel verhaal kunt vertellen. Het boek prikkelt ook zonder de muziek tot verhalen vertellen en verzinnen. De tekst van het liedje staat er natuurlijk.

De liedjes worden niet alleen maar gezongen, ze worden ook beleefd: er worden passende geluiden gemaakt, geklapt of geroffeld, zoals je dat in een groep met kinderen zou kunnen doen. De liedjes worden goed verstaanbaar gezongen. Zoals bijvoorbeeld het lied van Zwarte Piet die ging fietsen: je hoort een bel rinkelen, en terwijl je dan naar het liedje luistert zie je in het boek een groep kinderen in de sneeuw: Piet met een fiets; een lekke band natuurlijk! Sinterklaas erbij, een hondje, en dan een aantal kinderen waarbij je van alles kan verzinnen.

Een prachtig boek dus met heel veel mogelijkheden. En verrassingen: in het boek staat achterin de geschreven muziek: je kan zingende kinderen dus ook nog eens zelf begeleiden!
Ook de CD heeft een verrassing: er staat namelijk ook een alleen maar instrumentale versie van de liedjes! Het is alleen jammer in dit verband dat er geen indeling van de CD in het boek staat. Dan is het lastig om een bepaald liedje te zoeken.
De CD opzetten, de kinderen op schoot nemen en met hen het boek 'lezen', en genieten maar, voor jong en oud! Steeds opnieuw...

ISBN 9077455418 | Hardcover | 48 pagina's | niño | november 2005
Afmeting 23,0 x 22,8 x 19,7 cm | Leeftijd: 0-3 jaar