John Yeoman

Toon alleen recensies op Leestafel van John Yeoman in de categorie:
John Yeoman op internet:

Beer houdt een zomerpicknick Beer houdt een zomerpicknick

Op een mooie zomerdag gaan Varken, Eekhoorn, Egel en Kip naar het grote meer waar Beer al staat te wachten met de picknickmand vol hapjes. Hij heeft een groot vlot waar alle dieren op gaan zitten en met een lange stok peddelt Beer naar het midden van het meer. Het is heerlijk stil daar.
Beer heeft voor iedereen wat lekkers bij zich en ze zitten heerlijk te smullen met z'n allen. Maar dan horen de dieren ineens Awwrk, awwrk! Het zijn kikkers die vragen of ze erbij mogen komen zitten. Dat mag wel als ze maar stoppen met kwaken en dat kunnen de kikkers juist niet. Beer vaart het vlot naar een rustiger plekje maar daar blijkt dat ze toch niet zonder de kikkers kunnen...

Het hele boek straalt een zomerse vrolijkheid en lichtheid uit. Beer en Varken dragen een rieten zonnehoed, de libelles vliegel kleurrijk in het rond, de zwaluwen flitsen voorbij. Je hoort bijna de stok in het water plonzen en de kikkers kwaken. Grappig is dat Beer voor ieder een servet meegenomen heeft die de dieren ook allemaal keurig om hun nek knopen wat weer op de afbeeldingen weergegeven is.  Heel apart om te zien, een kip met een servet! De dieren zijn natuurgetrouw getekend en toch hebben ze iets menselijks door hun 'gezichts'uitdrukking en houding.
Een leuk boek om voor te lezen maar iets oudere kinderen kunnen het ook makkelijk zelf lezen. De letters zijn niet al te klein, de zinnen niet al te lang, de woorden niet al te moeilijk. Kortom, een aantrekkelijk en zonnig boek met sprankelende afbeeldingen.

De Britse schrijver John Yeoman studeerde Engels en werkte tot 1990 op een basisschool waar hij voor de klas stond.  Vanaf 1990 is hij fulltime schrijver.Yeoman maakt voornamelijk prentenboeken. Hij werkt vaak  samen met studiegenoot en vriend Quentin Blake - de beroemde illustrator die onder meer de boeken van Roald Dahl illustreerde. Voor De kluizenaar en de beer  ontving Yeoman een Zilveren Griffel.

ISBN 9789026129353 | Hardcover | 24 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juni 2011
Afmeting 28,6 x 21,8 cm Vertaling Bette Westera | Leeftijd: 3+

© Dettie, 20 juli 2011