Annemarie van der Heijden

Toon alleen recensies op Leestafel van Annemarie van der Heijden in de categorie:
Annemarie van der Heijden op internet:

Joppie verkleedt zich Joppie verkleedt zich

"Een opgewekt boekje over zich verkleden. Voor peuters vanaf 18 maanden, met de vaardigheid van het kind als thema" staat achterop dit leuke boekje.

Joppie is gek op zich verkleden. Hij heeft een grote kist vol verkleedspullen. In de kist zit bijvoorbeeld een pet, een fluitje, een seinbordje en een tangetje om kaartjes te knippen. Als Joppie al die spullen gebruikt is hij treinconducteur. Met stoelen maakt hij een trein en Woefwoef de knuffel mag ook mee in de trein! Ook heeft hij een mooi ridderpak en Woefwoef mag dan met het schild en de zwaard spelen. Maar het allerleukste vindt Joppie toch wel om zich als piraat te verkleden. 'Schip ahoi!' roept Joppie dan.

Zowel het verhaal als de illustraties zijn verzorgd door Annemarie van der Heijden. De afbeeldingen zijn fleurig, kleurig en duidelijk. Knuffel Woefwoef mag aldoor lekker meespelen hoewel duidelijk is dat Woefwoef niet écht mee kan doen. De knuffel wordt steeds met slappe beentjes en in echte knuffelhoudingen afgebeeld. Leuk en goed gedaan!
Kinderen zullen de verhaaltjes erg waarderen en je kunt op de plaatjes van alles aanwijzen zoals het ooglapje van de piraat of de rode neus van de clown of de helm van de brandweerman. Al spelend leren de kleintjes dan ook nog hoe bijv. zo'n brandweerman er uit ziet en wat voor kleren hij draagt.

Wat ook zo prettig is aan de boekjes van Clavis is dat ze op heel duidelijke manier aangeven voor welke leeftijd het boek geschikt is en welke thema het boek behandelt. Achterop zie je namelijk een gekleurd  treintje en afhankelijk van het aantal wagonnetjes aan dat treintje kun je zien voor welke leeftijd het is. Een boek met een treintje zonder wagonnetje is geschikt voor baby's en een boek met een treintje met drie wagonnetjes is geschikt voor kinderen van 24 maanden. De kleur van het treintje geeft aan welk thema besproken wordt. Bijv. een oranje treintje staat voor dagelijks leven, een blauw treintje voor taalontwikkeling enz. Erg handig, vooral als je een cadeautje zoekt.

ISBN 9789044812725 | Hardcover | 24 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2010
Afmeting 19,4 x 9,3 cm | Leeftijd: Vanaf 18 maanden

© Dettie, 03 juli 2010