Toon alleen recensies op Leestafel van Hameeda Lakho in de categorie:
Hameeda Lakho op internet:

Met wilskracht naar herstel, overleven na kindermishandeling. Met wilskracht naar herstel, overleven na kindermishandeling.

overleven na kindermishandeling
Stichting Geheim Geweld en Stichting Anton Constandse
Redactie: Henriette Faas
Bewerker: Hameeda Lakho

Dit boek is een uitgave van de stichting Geheim Geweld en Stichting Anton Constandse en bevat vijftien interviews met slachtoffers van kindermishandeling en sexueel misbruik. Achterin het boek zijn de diverse definities van kindermishandeling opgenomen. Samen met de meest voorkomende fysieke en psychische gevolgen en ziektebeelden, de rechten van het kind en de diverse instanties die met dit onderwerp te maken hebben. Maar de hoofdlijn van dit boek vormen de verhalen van de slachtoffers . De geschiedenissen zijn stuk voor stuk indrukwekkend. Van langdurig sexueel misbruik tot wekelijkse sessies van mishandeling met een honkbalknuppel en alles wat zich daar tussen bevind.
Wat mij erg trof was dat mishandeling zelden alleen staat, bijna in alle verhalen was er spraken van mishandeling én misbruik. Of misbruik door de vader, én door een opa, of een oom. Kindermishandeling werkt vaak in generaties door, wat niet alleen tot gevolg heeft dat er meerdere daders in één familie zijn, maar ook dat slachtoffers vaak later daders worden. Ook blijken slachtoffers áls ze eenmaal slachtoffer zijn en geen grenzen meer aan kunnen geven tragisch genoeg ook weer een makkelijk doelwit voor nieuwe daders zodat er vaak een heel spoor van misbruik en geweld door levens loopt.
Wat mijn verder erg raakte zijn de gevolgen voor het volwassen bestaan. Je denk bij kindermishandeling natuurlijk aan kinderen, maar die kinderen worden volwassen mensen, en de inpakt van kindermishandeling op latere leeftijd is enorm. Geen vertrouwen hebben in je medemens, zelfhaat, het gevoel letterlijk niets waard te zijn en een diep gewortelde angst en wantrouwen zijn eigenlijk standaard.
Een van de vrouwen vertelt dat ze een promotie afwees omdat ze op haar nieuwe kamer met de rug naar de deuropening moest zitten. Dat was voor haar zo onveilig en onoverkomelijk dat ze de promotie weigerde. Vaak is er sprake van hechtingsstoornissen, angststoornissen, depressie en post traumatische stresstoornis. In veel van de verhalen komen opnames in de psychiatrie voor, een aantal van de geïnterviewde woonde in een in een beschermde woonvorm.

Geen boek wat je “voor je plezier” leest dus. Maar wel een boek waarvan het belangrijk is dat het er is. Om te beginnen voor de slachtoffers. Een van de dingen die in dit boek steeds weer terug komt is dat herkeninning en erkenning belangrijk zijn en dat het de hulpverlening vaak niet lukt om de goede toon te vinden en écht te helpen. De aanklacht niet goed gehoord te worden door de hulpverlening komt in veel verhalen terug, samen met de oproep iemand niet in hokjes of stoornissen te plaatsen maar áchter het trauma de persoon te zien.

Voor de hulpverlening lijkt me dit dus een boek wat gelezen dient te worden, liefst al in opleidingen. En verder lijkt het me een aanbeveling om het boek te lezen als je iemand in je omgeving hebt die vroeger mishandeld of misbruikt is. De gevolgen zijn zó enorm, en veel over de gevolgen weten is misschien ook meer begrijpen.
Uit het boek blijkt tenslotte ook hoe vaak achteraf bleek dat mensen/buren/school wel wist van het misbruik of de mishandeling maar uit angst dat ze het misschien tóch mist hadden niets zeiden, en in die zin is het ook wel een algemeen appél op de samenleving, wees je bewust van mishandeling en misbruik, trek aan de bel als je iets vermoed.
Per jaar zijn er in Nederland 250.000 slachtoffers van kindermishandeling en overlijden er zo’n zestig aan de gevolgen ervan. Dat is meer dan één kind per week! Het wordt hoog tijd dat dit onderwerp veel hoger op de politieke en publieke agenda komt te staan.

ISBN 9789078905 | Paperback | 213 pagina's | Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks | november 2010

© Willeke, 11 januari 2011