Toon alleen recensies op Leestafel van E. G. Lengkeek in de categorie:
E. G. Lengkeek op internet:

Categorie: Waargebeurde Verhalen

Niemand weet waar ik ben Niemand weet waar ik ben

Julia Samuël & Elise G. Lengkeek

Elke 5 seconden sterft een kind in Afrika aan malaria.

'Het maakt niet uit wat voor tegenslag je is overkomen, hoe afschuwelijk ook. Het gaat er uiteindelijk om dat je bereid bent jezelf de vraag te stellen: hoe overleef ik dit? Hoe ga ik ermee om?'

Een citaat uit het boek Niemand weet waar ik ben van Julia Samuël. Zij was presentatrice en producer bij Veronica en maakt in november 1999 voor het eerst een reis naar Afrika om een documentaire te maken over David Robertson en zijn strijd tegen malaria. Hij reist al sinds 1988 door Afrika waar hij de verwoestingen die malaria aanricht vastlegt op film en video. Hiermee vraagt hij bij o.a. WHO (World Health Organisation) en andere organisaties en landen in de wereld aandacht voor deze dodelijke ziekte die de grootste bedreiging vormt in Afrika. Vanaf dit moment zet het duo zich met hart en ziel in voor dit werk.

Het boek is een indrukwekkend verslag van deze en volgende reizen van Julia en David Robertson door grote delen van Afrika. Overal waar ze komen worden ze geconfronteerd met de verschrikkingen van malaria en ze proberen er steeds meer tegen te doen: ze delen geïmpregneerde klamboes uit en leren de plaatselijke bevolking hoe hiermee om te gaan. Ze geven medicijnen en lessen in hygiëne. Vaak komen ze te laat; Julia beschrijft in het boek ook hartverscheurende taferelen van zieke, stervende kinderen voor wie geen hulp meer is. Ook zijn de reizen niet zonder gevaar: ze verdwalen in de woestijn en worden achtervolgd door rovers. Hoewel ze er niet zonder kleerscheuren vanaf komen, zien ze geen reden met hun werk te stoppen.

Wanneer Julia wordt getroffen door kanker wordt ze gedwongen naar Nederland terug te keren. De keerzijde is confronterend: zij kan naar een goed ziekenhuis met goede medicijnen en voldoende hulp. Toch blijft Afrika knagen en ondanks haar ziekte besluit ze terug te gaan om haar werk voor Drive Against Malaria weer op te pakken. Vanaf 2007 zet zij zich full-time voor deze organisatie in.

Drive Against Malaria is in 1998 door David Robertson opgericht om aandacht te vragen voor deze ziekte en om kleinschalige hulp te geven aan de allerarmsten, die vaak het hardst worden getroffen. Nederlandse website: www.driveagainstmalaria.nl

Ik wilde het boek graag lezen omdat ik zomer 2009 een interessant interview met Julia heb gezien op TV tijdens het programma On Air van Harm Edens.  Het boek is erg mooi en indrukwekkend en geschreven in een recht voor zijn raap stijl; zonder zelfmedelijden en met een groot open oog voor de mensen in Afrika.
Ik kan alleen maar zeggen: lees dit boek!

ISBN 9789049998493 | Paperback | 253 pagina's | Truth & Dare | oktober 2009

© Joanazinha, 16 januari 2010