Sander Koenen

Toon alleen recensies op Leestafel van Sander Koenen in de categorie:
Sander Koenen op internet:

Droomvlucht Droomvlucht
Het verhaal van astronaut André Kuipers

Er zal vrijwel niemand in Nederland zijn die niet weet wie André Kuipers is. Als tweede astronaut met de Nederlandse nationaliteit – Wubbo Ockels was de eerste - vertrok hij op 21 december 2011 naar het internationaal ruimtestation ISS om pas op 1 juli 2012 weer terug te keren. Een lang gekoesterde wens van André ging in vervulling.

Journalist en fotograaf Sander Koenen volgt de astronaut met het vriendelijke gezicht al vanaf 2003. In 2004 vertrok André voor het eerst naar de ruimte voor de Delta-missie, een tiendaagse ruimtereis. Sander Koenen schreef over deze missie het boek Missie Delta. André genoot van volle teugen van deze reis maar voor hij het wist was het voorbij. André was dan ook de koning te rijk toen hij in 2011 aan boord van de Sojoezraket plaats mocht nemen en opnieuw naar de ruimte vertrok.

Als kind al toonde André grote belangstelling voor de ruimtevaart. Hij groeide op in de jaren zestig toen de Amerikanen en Russen elkaar probeerden te overtroeven op het gebied van ruimtereizen. Zijn oma gaf hem sciencefictionnovelles over Perry Rhodan cadeau en André verslond de boeken. André wilde toen al astronaut worden en besefte gelukkig nog niet hoe lang de weg naar het vervullen van zijn levensdoel zou zijn.

Astronaut worden is niet eenvoudig. In Droomvlucht wordt beschreven hoe hoog de eisen zijn en hoe ingewikkeld de procedures. Wie het geluk heeft door de strenge selecties te komen, is er nog niet want het is daarna nog maar de vraag óf en wanneer je de ruimte in mag. Het wachten kan jaren in beslag nemen, er was zelfs een enorme pechvogel die twintig jaar geduld moest hebben!

Wie op zijn beurt wacht, doet dat niet languit op de bank met een doos chocolaatjes. Er moet getraind worden en tijd doorbrengen met het gezin schiet er vaak bij in. Keer op keer worden handelingen geoefend totdat het uitvoeren van de opdrachten een automatisme wordt. Ook alle mogelijke rampscenario’s worden steeds opnieuw doorgenomen want als er in de ruimte iets misgaat dan kan dat rampzalig aflopen. Astronauten moeten bovendien in topconditie zijn. Het kleinste medische mankementje kan betekenen dat een astronaut (tijdelijk) niet op ruimtereis mag. De keuringsartsen zijn zó streng en zó voorzichtig dat André af en toe een beetje met de regels gesteggeld heeft om te voorkomen dat hij niet op de ruimtemissie mee zou mogen.

Het grootste gedeelte van het boek wordt in beslag genomen door de ruimtereis zelf. Verwacht geen ingewikkelde woorden en onbegrijpelijke uitleg: dit boek is bijzonder boeiend om te lezen en heel toegankelijk geschreven. Ik ging helemaal in het verhaal op. Wat doen de astronauten nu eigenlijk de hele dag daar boven in de ISS? Uit de beelden op televisie heb je misschien opgemaakt dat het vooral een vrolijke boel is in de ruimte maar in werkelijkheid werken de astronauten hard. Het verblijf in de ISS is een ware uitputtingsslag. Zo nemen dagelijks dingen door de gewichtloosheid veel meer tijd in beslag dan op aarde. Verder staan de dagen volgepland met uiteenlopend wetenschappelijk onderzoek zoals  onderzoek naar botontkalking.

Dankzij de moderne technieken kon André regelmatig naar huis bellen of zijn gezin via een videoverbinding zien en spreken. Ook nam hij via een live-verbinding deel aan diverse schoolprojecten waarover Sander Koenen het boek Ruimteschip aarde schreef.

Sander Koenen wisselt zijn verhaal af met citaten van André zelf. Soms springt het verhaal wat van de hak op de tak maar ik merk dat ik dat in deze recensie ook doe. Er is gewoon zoveel boeiends te vertellen! Het enige minpuntje aan het boek is dat de prachtige foto’s die o.a. door André zelf zijn gemaakt, niet in kleur zijn afgedrukt. Gelukkig zijn ze ook op het internet te bekijken.

Droomvlucht is sprankelend geschreven en boeiender dan ik voor mogelijk hield. Boeken over ruimtevaart leken me erg ingewikkeld maar het verhaal in Droomvlucht is begrijpelijk voor iedereen. De bevlogenheid van André spat van de bladzijden af en zijn enthousiasme slaat op de lezer over. De opbrengst van het boek wordt geschonken aan het Emma Kinderziekenhuis en aan het Wereld Natuurfonds dus je doet door dit boek te lezen niet alleen jezelf een plezier!

ISBN 9789048818952 | Paperback | 288 pagina's | National Geographic | september 2013

© Annemarie, 19 oktober 2013