Jelle Brandt Corstius

Toon alleen recensies op Leestafel van Jelle Brandt Corstius in de categorie:
Jelle Brandt Corstius op internet:

Universele reisgids voor moeilijke landen Universele reisgids voor moeilijke landen

Jelle Brandt Corstius

Ooit woonde ik een jaar in het Roemenie van net na de revolutie. Een land, dat volgens de definitie van Jelle Brandt Corstius, over wiens boek ik het hier ga hebben, zonder enige twijfel aan de voorwaarde van de definitie “moeilijke landen” zou hebben voldaan. Op een winterachtige avond ging ik even met een collega sigaretten halen. Had Jelle Brand Corstius zijn boek twintig jaar eerder geschreven dan was ik me wellicht van het fenomeen “losliggende  besneeuwde putdeksels op onverlichte winterse straten” bewust geweest, en zo attent geweest om even te kijken waar ik mijn voeten neer zette. In dat geval  was mij een val in een rioolput met een knellende putdeksel op mijn linkerbeen bespaard gebleven.

Helaas schreef Jelle Brand Corstius, zelf ooit jarenlang wonend in Rusland, en voor zijn werk en privé een actief reiziger, zijn Universele reisgids voor moeilijke landen pas twintig jaar na dato. Het staat vol met praktische tips en wetenswaardigheden voor mensen die door moeilijke landen reizen, hoe ze zich daar op voor moeten bereiden, wat ze mee moeten nemen en thuis moeten laten, en wat je onderweg zoal aan mensen, dieren en situaties tegen kunt komen. Een eerste vereiste voor nieuwe wereldreizigers lijkt mij zo, maar ook, en dat maakt dit boek zo leuk, uitermate geschikt voor óude wereldreizigers.

Het boek was  voor mij een feest van herkenning, ik bleek dus sowieso al niet de eerste vreemdeling die op losse putdeksels stapte, of die ternauwernood had kunnen voorkomen dat een blijmoedige zigeunerfamilie doodgemoedelijk nonchalant mijn bagage uit de bus in hún auto laadde, wat een postume troost was.  Ook de rest van het boek staat vol herkenbare anekdotes over postkantoorrijen, plaatselijke ambtenaren, drank, lada’s, taxichauffeurs, vieze doch gastvrij aangeboden gerechten, hoe je die vrolijk en beleefd op kunt eten met een speciale hap-slik methode, en een vermakelijke en herkenbare beschrijving van het type reizigers en "mannetjes" die je op je reizen zoal tegen kunt komen.
Tot slot is dit boek ook nog eens uitermate geschikt voor thuisblijvers, die ik dan voor de gelegenheid in twee categorieën wil opdelen. Allereerst de dromende thuisblijver, die kan al lezend heerlijk thuis op de bank de meest prachtige reizen maken in zijn hoofd, of zijn oude reizen nog eens op zijn gemak herbeleven. En dan heb je ook nog de échte thuisblijver, of de thuisblijver die wel reizen wil, maar dan wel naar iets waar ze schoon stromend water, een minibar en een zwembad hebben. En geen kakkerlakken, bedwantsen en bloedzuigers  Deze lezers zullen dit boek met gruwelend plezier lezen en bij iedere bladzijde blij zijn dat hij zich niet in deze poel van ellende hoeft te storten.

Kortom, een aanrader voor iedereen dit boek. Ook al omdat Brandt Corstius zeer vermakelijk en met enige zelfspot schrijft. En bovendien is het ook nog eens gewoon ontzettend praktisch. Lezen dus dit boek. Én meenemen, want het is ook nog eens speciaal voor de reizigers onder ons als “duimboek” gemaakt, zodat je het, als je weer eens in een eindeloze rij staat te wachten op het een of ander, op je gemak met één hand lezen kunt. Daar is over nagedacht.

ISBN 9789044619008 | Paperback | 191 pagina's | Uitgeverij Prometheus | april 2012

© Willeke, 13 augustus 2012