Ine Andreoli

Toon alleen recensies op Leestafel van Ine Andreoli in de categorie:
Ine Andreoli op internet:

Ethiopië, ongekend anders! Ethiopië, ongekend anders!

Ethiopië, ongekend anders!
Ine Andreoli

Reisadviezen Ethiopië Klik hier.Alle reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden, te weten naar de Danakil Depression omgeven door de Dessie-Adigrat road en de Dessie-Djibouti road. Dit staat te lezen op de pagina van de Nederlandse rijksoverheid. Dit advies wordt gegeven als er sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisico’s in een bepaald gebied, waardoor voor de reiziger een acute levensbedreigende situatie bestaat.

Het bijzondere is dat dit boek juist begint met een bezoek aan de Danakil-Depressie, de heetste plek op aarde. Al twee keer eerder wilden Ine en haar man Lou dit gebied bezoeken maar beide keren ging de tocht niet door, te gevaarlijk... Eindelijk gaat dus nu hun wens in vervulling maar het valt niet altijd mee. Ze moeten onder politiebegeleiding reizen, ze bezoeken de zoutvlaktes maar mogen geen foto's maken van de Afar en hun dromedarissen, tenzij ze enorme bedragen betalen. Natuurlijk hadden het bezoek niet willen missen, de natuur is prachtig, de tocht uniek, maar voor de rest voelde de vijandige houding van de Afarbevolking niet erg prettig aan. Maar...  ze hebben nu wel een heel bijzonder verhaal! Haast niemand is daar geweest.
Ine en Lou en hun Ethiopische vriend, hij rijdt de terreinwagen, reizen verder door de Riftvallei met zijn prachtige meren. Ze bezoeken de oude stad Harar, een stadje uit Duizend-en-een-nacht, waar ze erg over te spreken zijn. Ook het bezoek aan de rotskerken van Lalibela wordt beeldend weergegeven. Zo bezoeken ze nog veel meer schitterende gebieden en bijzondere steden en volken in Ethopië.
Boven elk hoofdstuk kunnen we lezen over welk gebied of welke bevolkingsgroep verteld gaat worden. Over de Nuer-bevolking zijn ze zeer te spreken, het zijn erg vriendelijke mensen die bereid zijn veel te vertellen over hun leefgewoontes. Ook wordt uitgebreid over de Hamar verteld. Het volk met zijn goedlachse vrouwen met prachtige haardracht en soms gezwollen armen vanwege de armbanden die vanaf de geboorte gedragen worden. Lou en Ine mogen enkele rituelen bijwonen en als dat niet kan dan weet Ine er evengoed veel over te vertellen. Ze is uitstekend geïnformeerd.

Het is wel jammer dat bij geen enkele tocht een kaartje geplaatst is, zodat je kunt zien waar in het land de verhalen van Ine zich afspelen. Je hebt soms geen enkel idee in welk deel van Ethiopië het echtpaar zich bevindt. Hooguit kun je voorin het boek een plaatsnaam zoeken op de kleine landkaart maar de routes zelf staan niet aangegeven. Het lezen wordt er een beetje passief door.
Ook vertelt Ine regelmatig dat zij en haar man foto's maakten van bijvoorbeeld mooie kleurrijke kleding, prachtige geweven tassen en vloermatten, bijzondere versieringen die op een lijf aangebracht zijn, etc. Bovendien bezochten ze unieke gebieden en bevolkingsgroepen.
Helaas staan die foto's er niet bij en dat is echt een gemiste kans. De verhalen van Ine schreeuwen om foto's. Nu beginnen je gedachten soms wat af te dwalen als je een beschrijving van een markt of bevolkingsgroep leest, je wilt het zien!
De kans is groot dat veel foto's afdrukken financieel niet haalbaar was, mogelijk dat het boek dan te duur was geworden maar jammer is het wel. Er wordt over zo'n grote variëteit aan bevolking en gebieden gesproken, het had een prachtig foto- en informatieboek kunnen worden. De tekstuele inhoud van het boek is daar bijzonder genoeg voor.
Er staan wel enkele foto's in het midden van het boek maar omdat deze buiten hun context geplaatst zijn, wordt het wat lastig te herleiden in welk deel van Ethiopië deze foto's gemaakt zijn en bij welk hoofdstuk ze horen.

Na de reisverhalen volgen een paar mooie legendes en volksverhalen. Vooral 'Hoe Hippo zijn haar verloor' is een grappig verhaal.
In het gedeelte getiteld 'Wetenswaardigheden over Ethiopië' lezen we alles over de flora en fauna, de taal, het huwelijk, de geschiedenis van Ethiopië en nog veel meer.

De schrijfster heeft drie jaar in Ethiopië gewoond, ze heeft vanaf die tijd een zwak voor het land en ze keert regelmatig terug om bekende of onbekende gebieden te bezoeken. Haar man Lou begeleidt haar tijdens die reizen. In het boek lezen we dan ook regelmatig dat ze een bekend hotel bezoeken of dat een plaats al dan niet erg veranderd is. De kennis van Ine over Ethiopië is groot en ze heeft veel interessants over het land en zijn inwoners te vertellen. Wat dat betreft is het boek een grote aanrader.
Om een indruk van de inhoud te krijgen zijn hier de eerste 16 pagina''s van het boek te lezen.

ISBN 9789086662951 | Paperback | 235 pagina's | Mosae Mondo | april 2013

© Dettie, 16 mei 2013