Diet Groothuis

Toon alleen recensies op Leestafel van Diet Groothuis in de categorie:
Diet Groothuis op internet:

Het grote poetsboek Het grote poetsboek

De tijd dat we een dagtaak aan het huishouden hadden, is voorgoed voorbij. Vele handige apparaten verlichten het meeste huishoudelijke werk. Toch vult een wasmachine zich niet vanzelf, heeft bijna niemand een stofzuigrobot en zal iemand de vaatwasser in moeten ruimen en uit moeten pakken. Ook opruimen is een noodzakelijke klus als je wilt voorkomen dat je gezellige huis in een vuilnisbelt verandert. Niemand ontkomt eraan: een huis zal schoongemaakt en opgeruimd moeten worden. Keer op keer.

Ook Diet Groothuis beseft dat er gepoetst moet worden. Maar hoe doe je dat goed? Vijf jaar lang verdiepte Diet zich voor Trouw in haar eigen poetsgedrag. Haar krantencolumns zijn nu verwerkt in dit handige maar vooral gezellige poetsboek. Diet is een lotgenoot. Iemand die het huishouden het liefst zo doeltreffend mogelijk doet, zonder te overdrijven. De echte superpoetsers onder ons kunnen maar beter zelf een poetsboek schrijven. Dit boek is voor de gewone mens, die best wil poetsen maar niet de hele dag.

Poetsen is voor Diet geen levensdoel, maar een noodzakelijk kwaad dat ervoor zorgt dat je gezond van lichaam en geest blijft. Een vies huis is immers slecht voor de gezondheid en na een drukke dag roept een rommelig huis beslist geen weldadig gevoel op. Op luchtige, openhartige en humoristische wijze leert Diet de lezer hoe je het huishouden zo effectief mogelijk kunt doen. Wat je vooral wel moet doen en wat vooral niet. Diet is door schade en schande wijs geworden en bespaart je graag blunders die ze zelf wel begaan heeft.

Wie wil poetsen, heeft schoonmaakmiddelen nodig. Diet kiest voor soda, groene zeep en (schoonmaak)azijn. Producten die ik zelf ook graag gebruik. Ze werken uitstekend, zijn minder belastend voor het milieu en ze zijn ook nog eens een stuk goedkoper dan de meeste moderne en agressieve schoonmaakmiddelen. Als het aan Diet ligt, wordt er nooit meer bleek gekocht. Ik beken maar meteen dat ik dat soms toch gebruik. Sorry, Diet!

Het allerbelangrijkste wat je moet doen om je huis schoon en fris te houden is ventileren, ventileren, ventileren. Diet blijft erop hameren. Een goed geventileerd huis is uitermate belangrijk voor een goede gezondheid.

Het boek is in handige hoofdstukken onderverdeeld, dus wie gericht aan de slag wil gaan, kan meteen de juiste informatie vinden. Hoe maak je de wc, de badkamer, slaapkamer, keuken of werkkamer goed schoon en welke spullen heb je nodig? Ook het doen van de was wordt nader onder de loep genomen. Steeds meer wasmiddelen zijn geschikt voor wassen op lagere temperaturen, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld huisstofmijt dan vrolijk in leven blijft.

Ook bij Diet heeft het Marie Kondo-virus toegeslagen. Net als ik heeft ze na het lezen van haar boek behoorlijk wat spullen weggegooid en is het huis sindsdien blijvend een stuk opgeruimder. Ik haalde opgelucht adem toen ik las dat Diet ook vertikt haar sokkenbolletjes op te geven en T-shirts rechtop neer te zetten. Ook praten tegen onze handtas en ons huis, wat Marie Kondo trouw doet, zien we allebei niet zitten.

De cover van Het grote poetsboek zit er knus en ouderwets uit. Echt poetsen is immers iets van vroeger. Leuk zijn ook de groengekleurde pagina’s met zwarte illustraties (krachtig door eenvoud) en de toepasselijke gedichten/citaten die regelmatig in het boek opduiken. Achterin het boek staat een jaarplanning, een overzicht van wassymbolen, informatie over brandpreventie, een lijst met luchtzuiverende plantensoorten, handige websites en een register. Dit (bewaar)boek is met aandacht en zorg samengesteld.

Het grote poetsboek is verfrissend! Voor het eerst heb ik met plezier een boek over schoonmaken gelezen. Wat leuk is, is dat Diet veelal vier methodes verstrekt, namelijk “Fanatieke bui?”, “Lakse bui?”, “Kinderen?” en “Snelpoetsen”. Afhankelijk van de hoeveelheid zin en tijd kun je een methode kiezen die op dat moment het beste bij je past. Gelukkig blijk ik het allemaal goed te doen. Een hele opluchting natuurlijk want ik wil niet dat mijn visite door stinkende toiletten, vieze spiegels en smerige beestjes uit mijn huis verdreven wordt. Wil jij voorkomen dat jouw koelkast de keuken zelfstandig verlaat? Dan doe je er goed aan dit boek in huis te halen!

ISBN 9789045029405 | Paperback | 302 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | mei 2016

© Annemarie, 19 mei 2016