Tom Kleijn

Toon alleen recensies op Leestafel van Tom Kleijn in de categorie:
Tom Kleijn op internet:

Zwemmen in Bagdad Zwemmen in Bagdad

van leven onder een dictator tot leven aan de afgrond
Tom Kleijn

Tom Kleijn, verslaggever van Nova, reist met zijn vaste cameraman in zes jaar tijd tien keer naar Irak om verslag te doen van de situatie daar. Hun eerste reis is in 2002, als Sadam nog aan de macht is, hun laatste reis in 2008 als de Amerikanen het bewind overgenomen hebben. In de tussenliggende jaren is Amerika de oorlog gestart, en beland het land meer en meer in een chaos van macht waarin na het eerste optimisme steeds meer blijkt dat machtstrijd van onderlinge bevolkingsgroepen, de terreur en zelfmoordaanslagen van Al- Qaida en de algehele chaos nauwelijks in de hand te houden zijn.
Kleijn beschrijft de recente ontwikkelingen, ontmoet belangrijke leiders waaronder Tariq Aziz, de tweede man onder Sadam Hoessein, en president Talabani, de eerste democratisch gekozen president van Irak. Hij reist mee met minister Kamp en met generaal Dick Berlijn, maar vooral is hij steeds op zoek naar het verhaal van de “gewone” Irakees, naar het verhaal hoe het is om in zo’n krankzinnig land te leven.

Het boek geeft ook een goed beeld van hoe het is om oorlogsverslaggever te zijn en te werken in zulke letterlijk levensgevaarlijke omstandigheden. Welke afwegingen daarin worden gemaakt, en waarom. En ook waarom je ondanks al die krankzinnigheid tóch tien keer naar Irak reist omdat je het gevoel hebt dat je dáár moet zijn om de wereld te laten zien hoe het écht is.
Ik vond het een boeiend boek. De hele inval in Irak en de heel periode daarvoor en daarna is natuurlijk een van de belangrijkste nieuwsgebeurtenissen van de afgelopen jaren en ik heb dan ook eindeloos veel reportages en nieuwsuitzendingen gezien. Het is interessant om in dit boek een beetje achter de schermen mee te kijken, en ook om een beter beeld te krijgen van hoe dat is, wonen en leven en werken in zo’n krankzinnig land.

ISBN 9789050189378 | Paperback | 297 pagina's | Uitgeverij Balans | oktober 2008

© Willeke, 12 juli 2009