Joris Luyendijk

Toon alleen recensies op Leestafel van Joris Luyendijk in de categorie:
Joris Luyendijk op internet:

Het zijn net mensen Het zijn net mensen
Beelden uit het Midden-Oosten

Inmiddels bekijk ik het journaal met de nodige reserve. Wat is echt en wat is in scene gezet. Welke quote is ingefluisterd , welke beelden zijn weggelaten en vertellen dus een heel ander verhaal dan wat ik nu te zien krijg. Bijna is me de lust ontnomen om het nieuws te volgen, omdat ik als kijker toch gemanipuleerd word. Dit gevoel overheerst na het lezen van het boek ‘het zijn net mensen’ . Maar ook het gevoel dat elk gelijk een achterkant heeft, een medaille twee kanten of in dit geval als een dobbelsteen met wel zeskanten. Denk zelf na en vorm je oordeel niet op een enkele bron, maar probeer die achterkant te vinden. Ik vond het een bijzonder boeiend en onderhoudend boek en raad iedereen die geïnteresseerd is in politiek, journalistiek, nieuws, het Midden-Oosten aan dit boek te lezen.

Joris Luyendijk zat tussen 1998 en 2003 als correspondent in het Midden-Oosten.
Hij woonde in Egypte, Libanon en in de bezette gebieden. Van binnenuit probeert hij het nieuws te brengen. Hij liep vluchtelingenkampen af en sloppenwijken, joodse nederzettingen en fundamentalistische bolwerken. Hij sprak met terroristen en bezetters, met slachtoffers, daders en hun familie. Hij doorstond beschietingen en bombardementen, doodsbedreigingen en zelfmoordaanslagen, bezetting, terreur en oorlog …

Hoe meer hij meemaakt, hoe meer hij zich afvraagt of hij wel een goede correspondent is. Hoe meer hij weet hoe meer schellen van z’n ogen vallen. In pakkende taal en scherp geanalyseerde voorbeelden geeft hij aan waarom het zo moeilijk is iets van het Midden-Oosten te begrijpen.

“Ik probeer te laten zien dat nieuwsmedia maar een minuscuul deel van de werkelijkheid kunnen laten zien. Dit minuscule deel is zwaar gefilterd, vervormd en gemanipuleerd, maar het wordt door kijkers, lezers en luisteraars thuis aangezien voor de werkelijkheid. Nieuwsmedia laten hun publiek ook in die waan want eerlijk zeggen dat je niet kunt weten wat er speelt in Egypte, is commerciële zelfmoord.”

ISBN 9789057593161 | Paperback | 219 pagina's | Uitgeverij Podium | 2006

© Rode Ruiter, juni 2007