Jochem Davidse

Toon alleen recensies op Leestafel van Jochem Davidse in de categorie:
Jochem Davidse op internet:

De politierechter De politierechter

Alledaagse criminaliteit
Jochem Davidse & Aloys Oosterwijk

“Hij zit vaker in het beklaagdenbankje dan op zijn eigen bank. Maar hij kan er niets aan doen. Dit keer niet. Echt niet. Hij is gewoon impulsief. En hoe moest hij weten dat die Volkswagen Golf gestolen was? Oké, hij kocht de auto gewoon van iemand op straat. Zonder papieren erbij. En misschien had de prijs een belletje moeten doen rinkelen. Maar hij heeft geen verstand van auto’s. Sterker nog, hij heeft niet eens een rijbewijs. Duizend euro voor een Golf uit 2004. Is dat een koopje? Geen idee. Hoe moet híj dat weten? Tjongejonge. Dat heeft hij weer. Net nu hij zijn leven op de rit leek te hebben. Want hij was goed bezig. En het zou toch wel verdomd jammer zijn als hij door zo’n akkefietje, door zo’n impulsaankoop, weer in de bak zou belanden.”

De politierechter krijgt dagelijks te maken met een keur aan criminaliteit. Auteur Jochem Davidse en tekenaar Aloys Oosterwijk namen plaats in diverse Nederlandse rechtszalen en volgden tal van openbare rechtszaken. Ze observeerden. Hun ervaringen werkten ze uit in een rubriek in het blad Panorama. De rubriek – De politierechter - werd een succes en nu zijn vierendertig van deze verhalen samengevoegd in dit vermakelijke boek.

Onder andere onverbeterlijke recidivisten, wiettelers, doorgedraaide docenten, winkeldieven, boze buren, fietsendieven en verkeersovertreders moeten in dit boek voor de rechter verschijnen. Sommige zaken zijn overduidelijk maar wat moet je beginnen met iemand die over een zeer laag IQ beschikt? En moet je iemand die de kluts kwijt is wel straffen? Dit boek gunt de lezer een kijkje in het Nederlandse rechtssysteem. Welke straffen horen eigenlijk bij een bepaald vergrijp? Soms is een uitspraak verassend mild, andere keren komt een verdachte er minder genadig vanaf. Soms ook laat de wet weinig ruimte voor redelijkheid. Fout is dan fout, ongeacht de omstandigheden waarin de overtreding is begaan.

Elke zaak wordt - in slechts een woord of vijfhonderd - uiterst compleet geschetst. Knap om in zo weinig woorden toch een volledig verhaal uit de doeken te doen. Daarbij is het ook nog eens erg gevat en scherp opgeschreven. Sommige verslagen las ik lachend aan mijn man voor, anderen vond ik juist schrijnend. Een aantal mensen zijn zeker schuldig maar slepen een ellende met zich mee die medelijden oproept. Jochem Davidse weet het allemaal uiterst interessant te brengen waarbij hij dankbaar gebruik maakt van de vaak bijzondere logica van de vele kleurrijke verdachten die hij in de diverse rechtszaken heeft gadegeslagen. Hun visie van wat er gebeurd is wijkt opvallend vaak af van de realiteit. In een enkel geval is dit omdat een verdachte de kluts kwijt is, vaker komt het voor dat de verdachte zichzelf als slachtoffer profileert waarbij hij of zij zichzelf uiterst gladjes probeert vrij te pleiten. Deze laatste personen zullen hoogstwaarschijnlijk geen les trekken uit hun straf, anderen zullen slechts eenmaal de rechtszaal betreden en voorgoed genezen zijn.

Minstens even interessant zijn de rechtbanktekeningen bij de verhalen. Aloys Oosterwijk legt naast het uiterlijk ook het karakter van de verdachten haarfijn vast in zijn tekeningen. Schrijver en tekenaar zijn een goed op elkaar ingespeeld team met als resultaat dit uitermate onderhoudend boek.

ISBN 9789491567261 | Paperback | 160 pagina's | Uitgeverij De Kring | februari 2013

© Annemarie, 22 februari 2013