Frank Schouten

Toon alleen recensies op Leestafel van Frank Schouten in de categorie:
Frank Schouten op internet:

H*A*R*P*O*E*N H*A*R*P*O*E*N

Houvast voor de ECHTE man
Frank Schouten

Humoristisch, avontuurlijk, ridderlijk, passievol, ondeugend, eerlijk, nuchter. Zie hier de betekenis van H*A*R*P*O*E*N. Hoewel, de H kan ook voor hoffelijk staan, de R voor 'recht door zee' de P voor praktisch. Kortom, de echte man is dit alles en nog meer, toch?
Volgens Frank Schouten zijn de mannen sinds de jaren '70 het spoor volledig bijster, wat zijn mannen ook alweer? 'De man hangt er maar een beetje bij', schrijft hij. 'Wanhopig hebben ze geprobeerd hun identiteit te hervinden of zich geliefd te maken met als triest dieptepunt de machoman en de metroman.' Maar nu is het genoeg geweest. Dit boek laat zien waarom het leuk is een echte man te zijn. Dit boek laat zien wat een echte man ook alweer is. Daarom worden er zeven mannen voorgesteld, geen Bekende Nederlanders, maar gewone kerels die voldoende uitgeraasd en gepokt en gemazeld door het leven zijn, te weten:

Michel, hij is de H, de humorman. Met zijn dikke buik en rode haar wilde hij op school niet gepest worden dus werd hij de clown van de klas. En de humor blijft zijn drijfveer. Een man moet humor hebben volgens hem en het liefst onderkoelde humor zoals Stephen Fry het brengt.
Ruud is de A, de avontuurlijke man. "Ik kan gewoon niet altijd de makkelijkste weg kiezen, dat past niet bij mij. Als ik het avontuur niet opzoek, haal ik niet alles uit mijn leven. Je hebt die eigenschap of niet. Je kunt niet ineens beslissen dat je van de ene op de andere dag avontuurlijk gaat worden.'
Pierric vertegenwoordigt de R, van Ridderlijk. Geen ridderlijkheid in de vorm van jassen over een plas leggen of de deur open houden voor een vrouw die beladen met tasjes na het winkelen bijna eist dat de deur voor haar open gehouden wordt. Ook geen ridderlijkheid naar de bejaarden die je in het openbaar vervoer bijna van je stoel duwen omdat zij moeten zitten. Wel hoffelijk en ridderlijkheid naar mensen die het verdienen. Gewoon beschaafd zijn. Respect moet je verdienen, daar vraag je niet om aldus Pierric.
Hans, de Passievolle, hij heeft een enorme passie voor koken. Hij legt overigens in alles wat hij leuk vindt zijn ziel en zaligheid. "Het zal wel een beetje bij je persoonlijkheid passen. Ik heb ups en downs en die horen volgens mij bij een gepassioneerd leven. Heb je geen mindere periodes, en kabbelt je leven elke dag maar een beetje voort, dan kun je gewoon niet zo genieten van het moois dat op je pad komt. Je ontdekt vaak de mooie kanten, als je dat ook een tijdje niet hebt kunnen doen.'
Janus, de Ondeugende man. 'Alle leuke dingen zijn verboden. Als je een beetje lol in het leven wilt krijgen, moet je soms ondeugend zijn.' zegt Janus.
Cliff, de Eerlijke man en als laatste Walter de Nuchtere.

De zeven mannen hebben allen hun eigen verhaal, die enkele bladzijden beslaan, de een heeft meer te vertellen dan de ander. Maar het leukst zijn de pagina's tussen die verhalen in. Na elk persoonlijk verhaal volgen onderwerpen die horen bij bijvoorbeeld Ruud, de passievolle man. Hij is o.a. gek van koken dus daar gaan die pagina's over. Hoe bak je lekkere steaks? Niet van die kleine lapjes vlees maar echte stoere ferme enorme steaks. Hoe maak je loeihete curry's en sambal.
Maar bij passie hoort ook sex. Geen seks maar sex met een x! Seks met een k is de gecastreerde variant van sex. Ook daarover geen hitsig artikel maar een artikel over het bekijken van porno op internet of film, bekijk je dat samen of alleen? Is het schadelijk voor je relatie? Wie kijken het meest naar pornosites of films? etc.
Je kunt het verder zo gek niet bedenken wat bij een echte man hoort of het staat wel in het boek. Bijv. de geschiedenis van de haargroei bij mannen.  'Wil ik vanaf morgen een baard? Dan laat ik hem vandaag staan!' zegt de echte man. En niet omdat vrouwen een baard zo mooi vinden.
Natuurlijk ontbreekt de échte motor niet, de Harley. Nuchtere Walter heeft een werkplaats waar hij Harleys repareert en koestert. Daarna volgen enkele pagina's waarin uitgelegd wordt waarom de Harley-Davidson dé motor der motoren is.
Overigens staat er geen artikel in het boek over de kleine jongetjesdroom, brandweerman worden, maar een artikel over brandblussers! Geen artikel over soldaten maar over hun schoenen, de legerkistjes en hun kleding, ofwel hoe camouflagepakken ontstaan zijn! Geen artikel over de sterke houthakker maar over de geschiedenis van de bijl en welke bijlen er allemaal bestaan. Er is zelfs een prachtige tafel te zien met bijlen als poten.
Geen stoere padvindersverhalen maar een uitstekend artikel over zakmessen, stiletto's, jachtmessen en welk staal er voor welk mes gebuikt wordt.
Geen knappe stuntverhalen van de piloot maar een verhaal  getiteld 'Een lelijke kist, da's altijd goed'. Over prachtig ogende straaljagers die erg onveilig waren en gruwelijk ogende jachtvliegtuigen die de beste van de wereld zijn.
Geen stiekem 'fikkie stoken' maar een uitgebreid verhaal over het ontstaan van vuur, hoe werd vuur gemaakt, met een fraaie afbeelding van vuurslagen uit de middeleeuwen, dat waren zogezegd de voorlopers van de later zo populaire zippo.

Al deze verhalen over 'mannendingen' met daarbij de prachtige foto's van Danny Hollman vormen dit erg originele, informatieve en onderhoudende boek.  Als mannen dit boek gelezen hebben dan weten ze weer wat echte mannen zijn. Als vrouwen dit boek hebben gelezen dan weten ze weer hoe een echte man is.  Kortom het is een echt HARPOEN boek. Het is humoristisch, avontuurlijk, ridderlijk, passievol, ondeugend, eerlijk en nuchter geschreven. Een boek om cadeau te geven aan man én vrouw, ze zullen er beiden wijzer van worden!

ISBN 9789081822008 | Hardcover | 132 pagina's | Uitgeverij Harpoen | november 2011

© Dettie, 07 februari 2012