F. Starik

Toon alleen recensies op Leestafel van F. Starik in de categorie:
F. Starik op internet:

Een steek diep Een steek diep

schetsen van verloren levens
F. Starik

Soms eindigt een leven in alle eenzaamheid, is er niemand die de uitvaart zal regelen. Omdat er geen nabestaanden zijn bijvoorbeeld, niemand die de erfenis opeist. Of omdat de identiteit van de dode niet achterhaald wordt. De Dienst Domeinen zorgt dan voor de uitvaart. Een begrafenis of crematie die niemand bij zal wonen. Een eenzaam afscheid van het aardse bestaan.

De dichters die zich inzetten voor Stichting De Eenzame Uitvaart, een initiatief van Starik, brengen deze eenzame doden een eervolle laatste groet. Op de uitvaart van de eenzame dode draagt één van hen een gedicht voor. Vaak is er maar weinig bekend over de dode. Toch is elk gedicht persoonlijk, de flintertjes beschikbare informatie worden gretig gebruikt.

In dit boek portretteert Starik een aantal van deze eenzame uitvaarten. Als coördinator van de stichting graaf hij met een niet aflatende belangstelling in het verleden van de eenzame doden en zoekt hij muziek uit voor de uitvaartdienst. Hij schets van elke dode een beeld, geeft ze identiteit. Ook beschrijft hij in dit boek de uitvaart zelf, hoe de koffie smaakte en hoe het weer die dag was. Het contact tussen hem, de uitvaartleiders en de mensen van de Dienst Domeinen is een soort gelegenheidsvriendschap. Na de dienst gaat ieder weer zijn of haar eigen weg om elkaar ter gelegenheid van een volgende eenzame uitvaart weer te treffen.

Starik schrijft respectvol en oprecht met af en toe een vleugje humor zonder uit de toon te vallen. Ondanks de waardigheid en het serieuze onderwerp is het geen zware kost. Dit boek is niet geschikt om in één keer uit te lezen. De lezer zal elk verhaal met het bijbehorende gedicht even rustig willen laten bezinken. Een boek om gedoseerd te lezen.

De gedichten in dit boek zijn van verschillende dichters en zeer uiteenlopend. Starik heeft een mooie selectie gemaakt. Behalve gedichten van F. Starik zelf zijn ook werken van o.a. Eva Gerlach, Neeltje Maria Min en Alfred Schaffer opgenomen.

Een steek diep is een mooi, boeiend en integer boek. Er is nog een boek, uit 2005, van Starik over dit onderwerp. Het draagt de titel De eenzame uitvaart. Lees meer over de stichting op http://www.eenzameuitvaart.nl/.

ISBN 9789046811184 | Paperback | 256 pagina's | Nieuw Amsterdam | september 2011

© Annemarie, 03 december 2011