Deborah Scroggins

Toon alleen recensies op Leestafel van Deborah Scroggins in de categorie:
Deborah Scroggins op internet:

Twee vrouwen Twee vrouwen

De Islam in de levens van Ayaan Hirsi Ali en Aafia Siddiqui
Deborah Scroggins

De Amerikaanse journaliste en non-fictie auteur Deborah Scroggings deed jarenlang, met een enorme gedrevenheid, onderzoek naar de levens van Ayaan Hirsi Ali en Aafia Siddiqui. Dat deze vrouwen het totaal tegenovergestelde zijn van elkaar heeft haar aangezet tot het analyseren en beschrijven van hun levensloop. Ayaan Hirsi Ali is een vrouw die bekend staat om haar negatieve en provocerende uitspraken over de islam. Aafia Siddiqui is juist een beroemd voorvechtster van dit geloof. Beide vrouwen hebben hun opvattingen tot het uiterste doorgevoerd. Ayaan heeft zich met haar controversiële uitspraken en de film Submission de woede van miljoenen moslims op de hals gehaald, Aafia wordt op haar beurt verdacht van betrokkenheid bij de 9/11 aanslagen.

Zes jaar lang heeft Deborah Scroggings de twee vrouwen gevolgd. Ze heeft tientallen mensen geïnterviewd en reizen gemaakt naar Pakistan, Kenia en Engeland. Ook woonde ze vier jaar lang in Amsterdam. Zowel Ayaan Hirsi Ali als Aafia Siddiqui hebben geweigerd zich door haar te laten interviewen. Scroggings heeft dit gecompenseerd door elk document, boekwerk of artikel dat over de twee vrouwen is verschenen te bestuderen en een ruime hoeveelheid mensen in de directe omgeving van zowel Ayaan als Aafia te spreken. Hierdoor heeft ze een zeer accurate schets van hun levenswandel gemaakt en bovendien een tweezijdig beeld gecreëerd van de 'oorlog tegen het terrorisme'.

Twee vrouwen is een indrukwekkend en zeer interessant boek met een kritische inslag. Scroggins laat in het begin van het boek merken geen voorstander van de radicale islam te zijn. Ze laat echter ook duidelijk blijken dat ze niet gecharmeerd is van Hirsi Ali die creatief met de waarheid om lijkt te gaan. Scroggins laat haar eigen mening soms doorschemeren maar compenseert dit door vervolgens een tegenovergestelde opinie van een ander aan te halen. Ze presenteert de lezer feiten maar plaatst ook vraagtekens bij bevindingen die elkaar tegenspreken. Sommige gebeurtenissen zullen altijd in nevelen gehuld blijven maar Scroggins zal voor velen griezelig dicht bij de waarheid zijn gekomen. Ze schrijft er niet met veel woorden over maar ze heeft zich voor dit boek meerdere malen in gevaarlijke kringen begeven en haar neus in risicovolle zaken gestoken. Het resultaat is een zeer uitgebreid en compleet document dat op een uiterst boeiende manier is geschreven.

ISBN 9789046812020 | Paperback | 384 pagina's | Nieuw Amsterdam | januari 2012
Vertaald door Nico Groen en Jeske Nelissen

© Annemarie, 05 februari 2012