Toon alleen recensies op Leestafel van Kees Zandvliet in de categorie:
Kees Zandvliet op internet:

Categorie: Algemeen

De Gouden Eeuw De Gouden Eeuw

De Republiek, Amsterdam en de wereld
Hans Goedkoop en Kees Zandvliet

Het prachtig uitgevoerde boek van Hans Goedkoop en Kees Zandvliet heet simpelweg De Gouden Eeuw en daar gaat het boek dan ook over, de Nederlanden in de zeventiende eeuw. Een eeuw zoals de schrijvers zelf zeggen die anders was dan onze tijd, maar toch ook weer niet zoveel verschilde van de tijd van nu. Wat in het boek beschreven staat wordt ook nog eens op de televisie uitgezonden in een prachtige serie die van commentaar wordt voorzien door een van de schrijvers, Hans Goedkoop, die veel mensen ook zullen kennen van zijn tv-programma Andere Tijden.

De prachtige uitvoering van het boek is te danken aan de vele foto's die het boek rijk is. Veel tekst in het boek wordt begeleid door schitterende foto's van schilderijen, prenten en gravures uit de Gouden Eeuw. De illustraties verlevendigen de tekst op een heel mooie manier en spreken tot de verbeelding van de lezer. Bijvoorbeeld de afbeelding op pagina 52 en 53 van Het Galgenveld op de Vollewijck aan de overkant van het IJ van  Anthony van Borssom een leerling van Rembrandt van Rijn. Op de afbeelding vergapen bezoekers zich aan tentoongestelde lijken van veroordeelden. Zo'n afbeelding komt direct bij de lezer binnen en daarnaast wordt in het boek dan ook nog een persoonlijk verhaal beschreven van een van deze veroordeelde, Elsje Christaens. Deze 18-jarige vrouw kwam als gelukzoeker uit Denemarken naar onze Republiek. Toen zij geld wilde verdienen als dienstmeid lukte dat niet meteen en haar 'slaapvrouw' (hospita) eiste aan het einde van de maand wel haar deel. Een ruzie volgde en toen de slaapvrouw Elsje wilde slaan, zag Elsje in een flits een bijl liggen en sloeg daarmee haar slaapvrouw per ongeluk dood. Elsje werd voor haar daad ter dood veroordeeld en werd als voorbeeld tentoongesteld op het galgenveld aan het IJ.

Het boek staat vol met dit soort zaken, waarin het algemene tijdsbeeld uit de zeventiende eeuw wordt aangevuld met de kleine persoonlijke verhalen van gewone mensen uit die tijd. Dat maakt het boek ook leuk om te lezen. Naast de historische kennis die je krijgt over de Gouden Eeuw kan je je als lezer ook enigszins een voorstelling maken van hoe het moet zijn geweest om een burger te zijn in de Republiek der Nederlanden.

Naast de feiten en deze persoonlijke verhalen van gewone mensen, komen in het boek uiteraard ook de bekende Nederlanders uit die tijd voorbij. Antoni van Leeuwenhoek, Joan Blaeu, Johan de Wit, Van Oldenbarnevelt en de man die uit het Slot Loevestein ontsnapte in een boekenkist Hugo de Groot. In de tv-serie wordt overigens verteld dat er in drie musea een kist staat die geclaimd wordt als de kist waarin De Groot ontsnapt is.

Ik heb genoten van het boek en vooral ook van de afbeeldingen, die je nieuwsgierig maken naar meer werk van de kunstenaars uit die tijd. Het boek nodigt ook uit de gelijknamige tv-serie te bekijken, waarin zaken verder worden uitgediept die in het boek beschreven worden. Dinsdag 18 december 2012 was in de uitzending te zien hoe veel Nederlanders emigreerden naar Norwich om daar in de textielindustrie te gaan werken. Veel huidige bewoners van Norwich hebben Nederlandse voorouders. De Gouden Eeuw kenmerkte zich namelijk door veel emigratie, maar ook immigratie in de Nederlanden door mensen die het economisch beter wilde krijgen of vervolgd werden vanwege het geloof, zoals de Joden uit Portugal en Spanje die naar Nederland kwamen en de katholieken die door het opkomende protetantisme in de verdrukking kwamen. Een van de dingen die een gelijkenis vertonen van de Gouden Eeuw met onze huidige tijd. Het boek leert ons zeker niet dat de geschiedenis zich herhaalt, maar wellicht kunnen we wel iets leren van die tijd.

Over de auteurs
Hans Goedkoop (1963) is historicus. Hij promoveerde op de biografie van Herman Heijermans en schreef essays over literatuur. Hij presenteert het televisieprogramma Andere Tijden en bedacht het concept voor de tv-serie De Gouden Eeuw.
Kees Zandvliet (1953) is historicus en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde op de cartografische dimensie van de wereld overzee. Hij maakte voor het Amsterdam Museum de tentoonstelling De Gouden Eeuw.

ISBN 9789057308802 | Gebonden | 192 pagina's | WalburgPers | december 2012

© Ria, 23 december 2012