Debra Barraud

Toon alleen recensies op Leestafel van Debra Barraud in de categorie:
Debra Barraud op internet:

Humans of Amsterdam Humans of Amsterdam

Toen Debra Barraud de Facebook-pagina Humans of New York ontdekte, was ze meteen verslaafd aan de vele bijzondere foto’s die voorbijkwamen. Toen ze in 2012 voor haar studie Culturele Maatschappelijke Vorming in Tel Aviv op stage ging, ontdekte ze dat er ook een Humans of Tel Aviv bestaat. Op deze Facebook-pagina’s worden bewoners van de bijbehorende steden geportretteerd. De foto’s worden vervolgens met verhalen over de stadsbewoners aangevuld. Wie zijn ze en hoe staan ze in het leven? Welk verhaal of welke levensvisie gaat achter een gezicht schuil?

In Tel Aviv besefte Debra dat ze iets soortgelijks wilde gaan doen. Omdat ze in Amsterdam studeerde en ze de diversiteit van de Amsterdammers had opgemerkt, was de keus snel gemaakt. Debra begon de Facebook-pagina Humans of Amsterdam. Met een fototoestel dat ze van haar ouders had gekregen, ging ze de straat op. In het begin portretteerde ze alleen straatartiesten. Dat was immers minder eng dan zomaar mensen op straat aan te spreken. Al snel ging ze toch een stapje verder en tegenwoordig speurt ze de straten van Amsterdam af naar gezichten die haar aanspreken. Debra stapt op mensen met een bijzonder uiterlijk af maar ook op heel gewone mensen. Ze gelooft dat iedereen een verhaal te vertellen heeft. Een foto alleen is voor haar niet genoeg. Pas met een verhaal erbij, is het compleet.

Tegenwoordig heeft Humans of Amsterdam meer dan 400.000 leden. Ook verschijnen Debra’s foto’s dagelijks in de Metro. Debra is afgestudeerd en werkt fulltime aan haar prachtige project. En nu is er dus ook een boek. Een fraai vormgegeven boek met een harde kaft, vol verborgen schatten. Meer dan vierhonderd foto’s én verhalen tonen de diversiteit van de mens. Debra leert ons niet langer in hokjes te denken. De mensen om ons heen vormen juist een ware inspiratiebron. Achter het meest woeste uiterlijk kan zomaar een hartverwarmend verhaal schuilgaan. Andersom kan het ook: een dame met een lieflijk, zacht voorkomen kan een gruwelijke geschiedenis met zich meedragen. Iedereen is uniek. Met klakkeloos oordelen doe je een ander onrecht aan.

Debra Barraud maakt prachtige, sprekende foto’s maar ze is meer dan een fotograaf alleen. Ze is een verhalenverteller. Sommige verhalen nemen een complete bladzijde in beslag, andere verhalen bestaan slechts uit enkele zinnen. Ze zijn verrassend, vrolijk, aangrijpend en inspirerend. Zo vertelt een zesenzeventigjarige man waarom hij er wel tien jaar jonger uitziet:

“I have been a sailor and I travelled the world many times. But my dear let me tell you a secret. It is my smile that makes me look like a young man. I carry it with me wherever I go.”

Door de diversiteit van de foto’s en de mensen blijf je in dit boek lezen. De schattige kinderen roepen een gevoel van vertedering op. Zo is het voor een jongetje voorin het boek duidelijk: later wil hij een trein worden. Er staan verliefde stelletjes van alle leeftijden in het boek, evenals bruidsparen. Er staan echter ook mensen in die het minder goed getroffen hebben in het leven. Hun relatie is net uit, ze zijn verslaafd of ze zeulen bijvoorbeeld een loodzware jeugd met zich mee. Sommige mensen wonen, werken of studeren in Amsterdam, anderen houden van reizen en doen tijdens hun wereldwijde uitstapjes ook Amsterdam aan.

Het is eigenlijk niet mogelijk om een goede beschrijving van alle mensen in dit boek te plaatsen. Dan zou ik ze alle vierhonderd op moeten sommen. Iedereen is anders. Iedereen is uniek. Tijdens het lezen van dit, duidelijk met heel veel liefde gemaakte, boek is het net of je in Amsterdam op een terras zit en allerlei soorten mensen voorbij ziet komen. Op een terras kun je slechts gissen naar het verhaal van deze mensen. Door dit boek zal je beseffen dat een eerste indruk lang niet altijd de juiste is. Uiterlijk zegt bar weinig over het innerlijk. Na het lezen van dit boek, geef je dit boek vast een ereplaatsje in de boekenkast waarna je al jouw vooroordelen in de prullenbak gooit!

ISBN 9789059567122 | Hardcover | 319 pagina's | Fontaine Uitgevers | oktober 2016
Engelstalige uitgave

© Annemarie, 28 november 2016