Annejet van der Zijl

Toon alleen recensies op Leestafel van Annejet van der Zijl in de categorie:
Annejet van der Zijl op internet:

De Amerikaanse prinses De Amerikaanse prinses

Annejet van der Zijl is inmiddels een bekende schrijfster die enkele fraaie biografieën op haar naam heeft staan. Zoals haar boek over Annie M.G. Schmidt waarin we een heel andere kant van Annie leerden kennen. Ook haar boek over prins Bernhard deed het nodige stof opwaaien, er was weinig positiefs over de man te melden, zo bleek.
En nu is er dit boek over de 'Amerikaanse prinses' Allene Tew, die goed bevriend was met Bernhard. Hij heeft zelfs een tijdje bij haar ingewoond waarbij Allene hem behandelde als haar zoon. Allene was ook  een van de vijf peetouders van prinses Beatrix. Toch is dit gegeven een heel klein onderdeel van het boek want het leven van Allene Tew was op zijn zachts gezegd nogal turbulent.

Op de voor haar zo kenmerkende stijl vertelt Annejet over het jonge meisje wiens voorouders, een smid en schoenlappers zich vestigden in Jamestown, toentertijd een nederzetting aan de Chadakoinrivier. De smid George Tew kon als een van de weinigen lezen en schrijven en werd de dorpsklerk, zijn broer William werd tweede man bij de brandweer. Later nam William de smederij over en deed zeer goede zaken. Broer George schopte het tot directeur van de Silver Creek Bank en was een zeer invloedrijk zakenman. Een van de zonen van William, de eigenzinnige Charles Tew die niets van het werk van zijn vader of oom wilde weten, huwde een dochter van de plaatselijke stalhouder en zij werden samen de ouders van Allene.

Rijk waren ze niet maar Allene had wel iets anders meegekregen van hen, ze was namelijk van ongekende schoonheid. Helaas zagen de mannen dat ook en Allene bezweek voor de charmes van Tod Hostetter, de charmante, ondeugende, vrolijke, knappe, rijke, roekeloze verleider. Ze moesten trouwen maar volgens de officiële berichten werd het kind 10 maanden na hun huwelijk geboren... Tja in een rijke familie kan dat gewoon. Wat Allene toen nog niet wist, is dat ze hierna nog vier maal in het huwelijksbootje zou stappen - met onder andere prins Heinrich XXXIII Reuss-Köstritz en graaf Kotzebue - en al haar kinderen zou verliezen.

Annejet voert ons mee langs de luxe huizen van Allene, gesitueerd in Amerika en Parijs. Ze vertelt over het huwelijksleven van deze bijzonder vrouw die uiteindelijk in de hoogste adellijke kringen verkeert. Het leven van Allene kent vele diepe dalen maar ze klimt daar keer op keer weer uit.

Opvallend is dat Annejet van der Zeil zo weinig kritiek heeft op deze vrouw. In haar andere boeken wordt toch vaak een flinke kritische noot over haar hoofdpersonen gekraakt. Misschien is het daarom dat het verhaal een beetje voortkabbelt.
Allene is gewoon een erg lieve, zorgzame, beeldschone, intelligente, warme vrouw met een goede smaak qua kunst, kleding en inrichting van huizen. Ze behandelt veel vrienden als haar kinderen en laat niemand vallen. Alleen haar keus voor de verkeerde mannen is vrij bizar, hoewel ze niet allemaal gokkers of alcoholisten waren. Er is er echter maar één geweest waarmee ze een zeer gelukkig huwelijk had. De andere mannen leverden problemen op of waren prettig in de omgang maar meer ook niet.

Annejet van der Zijl heeft een gedegen reconstructie geschreven over het leven van Allene Tew, het plattelandsmeisje dat uiteindelijk prinses werd. Natuurlijk is het evengoed wederom een knap en degelijk staaltje werk maar dit boek spreekt me toch minder aan dan haar voorgaande boeken.

ISBN 9789021400730 | Hardcover | 278 pagina's | Querido | november 2015

© Dettie, 27 november 2015