Toon alleen recensies op Leestafel van Juf Marit in de categorie:
Juf Marit op internet:

Kunst(en)makers Kunst(en)makers

‘Dat kan ik ook!’, denk je vaak als je een kunstwerk ziet in een museum. Maar om dat dan eens echt te proberen, dat komt er nooit van. Nu is er dit boek!
Wat een prachtige kunst zal dat opleveren, want dit boek bewijst dat het inderdaad mogelijk is. Kinderen krijgen ‘les’ via dit boek in het maken van schilderijen in allerlei verschillende stijlen.
Juf Marit is zelf lerares handvaardigheid, en ziet dus heel veel voorbij komen. Waarom dat niet eens op een andere manier aanpakken, dacht ze.

En zo begint het: ze laat kinderen kennis maken met bekende schilders, met hun leven en hun werk en dan gaat ze met hen aan de slag om ook zoiets te maken. Schilderen op de manier van… nou noem maar op, ze komen allemaal voorbij, de schilders waarbij je denkt ‘dat kan ik ook’: Karel Appel, Andy Warhol, Henri Matisse, Amedeo Modigliani, Paul Klee, en nog veel meer.

Eerst leren de kinderen hoe ze moeten beginnen: wat voor materiaal heb je nodig, hoe maak je een goede ondergrond, en dan: welke techniek ga je gebruiken. Terwijl je aan het werk bent, en je uitleeft zoals de beroemde schilder dat ook deed, leer je ook nog het een en ander over kunstgeschiedenis. Over stromingen, over hoe een persoonlijke gebeurtenis in een leven invloed heeft op het werk dat je maakt.

Natuurlijk heb je ook persoonlijke voorkeuren. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van een ‘Mark Rothko’. Ik bijvoorbeeld niet. Maar het is toch leuk als je net zoiets kan maken als hij deed!  En als je streepjes en stippen kan maken - en wie kan dat nu niet! – dan ben je in staat om net als Anne een kleurige Monet te schilderen. Je kan het zo aan de muur hangen en ook daar geeft juf Marit tips voor.

Het wordt allemaal heel duidelijk uitgelegd. In een prettig lettertype, en duidelijke bladspiegel, vaak in een stappenplan. Beginnend dus met wat je nodig hebt.  Er is een woordenlijst voor de moeilijke termen.
De schilderijen van de kinderen worden afgebeeld, als ook foto’s van hen terwijl ze aan het werk zijn. Mooie bladvullende foto’s.
Het is erg leuk om een boek als dit als leidraad te hebben voor een geïnteresseerd kind.
En… voor een geïnteresseerde volwassene. Want ik heb er heel wat van opgestoken. Ik zal eens een... eh... Modigliani?  proberen te maken...

ISBN 9789044817379 | Hardcover | 96 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2012
Leeftijd: 8+

© Marjo, 29 maart 2013

Kunst(en)makers Kunst(en)makers

Dankzij tekeningen van haar zoon die ze verkreukt en soms half verscheurd uit zijn rugzak viste, begon Juf Marit na te denken over deze maaksels. Ze bedacht dat ze te vaak op te dun papier gemaakt worden, bovendien zijn ze vaak nog niet af. Zoonlief was ook nooit erg enthousiast over zijn eigen tekeningen. Dat is jammer, dat moet toch beter kunnen dacht ze.

Juf Marit geeft lessen handvaardigheid en ze begon de kinderen in haar klas te vertellen over kunstenaars, hoe ze leefden en hoe raar ze soms deden en door wie ze geïnspireerd werden. De kinderen vonden die verhalen prachtig. De juf vertelde hoe de kunstenaars hun schilderijen maakten. Welke kleuren, technieken en materialen ze gebruikten. Daarna konden de kinderen zelf aan de slag gaan. Schilderen in de stijl van...

Juf Marit zorgde voor het juiste materiaal en een goede, stevige ondergrond. De kinderen gingen aan de slag met kwast en verf en tot ieders verbazing kwamen de meest fraaie kunstwerken tevoorschijn. Ouders kwamen zelfs naar school om te vertellen dat ze de zelfgemaakte Appel, Mondriaan, Paul Klee, Miro of Matisse zo mooi vonden. De schilderijen kregen in veel huizen een plaatsje aan de muur!
En nu is er dit boek zodat veel meer kinderen dit voorbeeld kunnen volgen.

Allereerst wordt duidelijk aangegeven welke materialen er gebruikt worden en dat valt alles mee. Veel spullen hebben de meeste mensen al in huis, zoals o.a. potlood, liniaal, papier, hobbylijm, glazen pot, schoteltje enz. Alleen acryl- of plakkaatverf, ecoline, kwasten, vernis etc. moeten mogelijk aangeschaft worden.
En dan wordt begonnen met het voorstellen van de eerste schilder van de twintig... Karel Appel. Hij was aanvankelijk kapper! Maar het schilderen was zijn grote passie en uiteindelijk koos hij voor een studie aan de Rijksacademie in Amsterdam. Verteld wordt hoe het komt dat hij wereldberoemd werd en natuurlijk wordt de Cobragroep genoemd.

Op de volgende twee bladzijden staat hoe je zelf een 'echte' Appel kunt maken en zie je het prachtige eindresultaat dat door Femke geschilderd is. Het leuke is dat het eindresultaat weergegeven is in een getekende kamer waar het schilderij aan een effen gekleurde muur hangt, de andere muur is behangen met... behang met grote appels erop. Ook de 'Jan Wolkers' gemaakt door Dennis en Lianne hangt in een kamer met wolkenbehang.

Het schilderij geschilderd op de manier van Malevich, gemaakt door Carmen, is echt prachtig geworden. Maar ook het bijgevoegde levensverhaal van de schilder is bijzonder. Hij groeide op, op het boerenland. Zijn vader had een suikerfabriek. Hij keek ademloos toe hoe boerinnen 's avonds de mooiste tafelkleden, schorten, onderzetters, kleding en nog veel meer borduurden. Maar ook de mooi bewerkte fornuizen vond hij prachtig. En hij probeerde alles wat hij zag te tekenen, met succes... het bijzondere verhaal gaat nog verder maar dat kan iedereen verder zelf lezen in dit boek.

Apart is ook dat Hundertwasser genoemd wordt en hij heeft ook al zo'n bijzonder levensverhaal. Hij was helemaal gek van kleuren en Saskia heeft dan ook een prachtig kleurig schilderij gemaakt zoals Hundertwasser geschilderd zou kunnen hebben.

Het is een heel bijzonder boek geworden dat erg inspirerend werkt. Je wilt gelijk papier en kwast tevoorschijn halen en aan de slag gaan. Per schilder wordt een door een kind gemaakt schilderij getoond en daarnaast staat uitgelegd hoe dat schilderij gemaakt is.

De afwerking en presentatie van het boek verdienen een groot compliment. Het boek ziet er prachtig uit en alles wordt erg origineel getoond.

Een uitstekend boek voor mensen die handvaardigheid doceren. Ik denk wel dat handig is om naast dit boek enkele afbeeldingen van schilderijen van de genoemde schilders erbij te zoeken zodat kinderen kunnen zien wat voor soort schilderijen de betreffende schilders maakten.
Uitstekend boek om cadeau te geven aan een (creatief) kind.

Leeftijd 8+

© Dettie, 12 oktober 2012