Ymkje Swart

Toon alleen recensies op Leestafel van Ymkje Swart in de categorie:
Ymkje Swart op internet:

Noem mij maar Pieter Noem mij maar Pieter

Tsaar Peter de Grote op bezoek in het Holland van de 17de eeuw
Ymkje Swart

Is het zijn uiterlijk waardoor tsaar Peter de Grote nog steeds zo populair is in Nederland? Op de omslag van dit boek staat hij afgebeeld: een knappe man toch. Maar natuurlijk zal het dat niet (alleen) zijn. Als je gaat lezen in dit mooi vormgegeven boekwerk, wordt dat al snel duidelijk.

Peter de Grote (letterlijk: hij was twee meter en vier centimeter lang!) ‘had iets’ met Nederland. Met de Republiek, want in de tijd dat de tsaar leefde bestond Nederland niet zoals wij dat kennen. Het was de zeventiende eeuw: de Gouden Eeuw. De Republiek der Verenigde Nederlanden bloeide als nooit tevoren (en nooit meer) en in tijden van grote rijkdom doen ook allerlei kunsten het uitstekend. En daar kwam de tsaar eens naar kijken!
In een keurige chronologische volgorde begint het boek met verhalen over de achtergrond.
Over het huis Romanov, en over hoe zijn nieuwsgierigheid geprikkeld werd door Nederlanders die zich in Rusland bevonden. Hij moest ‘ De Grote Reis’ wel ondernemen! Een van zijn vele hobby’s was immers schepen bouwen, in de tijd van de VOC stond Nederland bekend om de scheepsbouwmogelijkheden. Maar, zoals het boek zeer duidelijk verteld: er was meer: De Republiek was een land van uitblinkers, en met een nieuwsgierige tsaar die ook graag van alles verzamelde (tanden die hij zelf getrokken had bijvoorbeeld!) had hij de tijd van zijn leven.

Dat willen we tenminste graag geloven. Er zijn aanwijzingen voor: eenmaal terug in Rusland paste hij allerlei dingen aan zoals het in Nederland ook was, vrouwen bijvoorbeeld kregen meer vrijheid en zeggenschap. En vanaf die tijd bestond er een handelsverdrag tussen Nederland en Rusland
waarvan we dit jaar een driehonderd jarig jubileum vieren!
Ook staat het Czaar-Peterhuisje nog in Zaandam en kun je in de Hermitage in Amsterdam vaak tentoonstellingen bezoeken, die met Rusland te maken hebben.
In ieder geval hebben we er dit prachtige boek aan overgehouden!
Daarin staat nog veel meer informatie, en kun je ook een tijdlijn bestuderen, die heel leuk vormgegeven is. Er staan foto’s en tekeningen in, er is een duidelijke – en ook vrolijk vormgegeven kaart, een lijst met personen en begrippen en informatie over waar je nog meer te weten kan komen.
Alsof er al niet genoeg in dit boek staat!

ISBN 9789048815708 | Paperback | 110 pagina's | Uitgeverij Moon | maart 2013
Leeftijd vanaf 10 jaar

© Marjo, 19 juni 2013

Ymkje Swart

Dit jaar, 2013, is het Nederland-Ruslandjaar. De beide landen zijn al vanaf de Gouden Eeuw (1600-1700) handelspartners. Ook bracht tsaar Peter in 1697 een bezoek aan Nederland en bleef zelfs een paar maanden in ons kleine landje omdat Nederland zulke goede ambachtslieden had. Daarover gaat dit boek onder andere.

We lezen hoe het er vanaf de geboorte van tsaar Peter aan toe ging in Rusland. We lezen over de bannelingen en de Buitenlanderswijk bij Moskou. We lezen over Sofja de hardvochtige halfzus van Peter die regentes werd na de dood van tsaar Fjodor in 1682. Door haar houding vertrokken Peter, zijn moeder en zusje uit het Kremlin naar het landgoed Preobrazjenskoje, buiten Moskou, vlakbij de Buitenlanderswijk. Achteraf was dit het beste wat Peter kon overkomen. Door zijn contact met de buitenlanders leerde hij, bijgestaan door de Hollander Karsten Brandt, zijn eerste sloep te repareren en een andere Hollander, Frans Timmerman, leerde hem varen. Vanaf die tijd hadden varen en schepen zijn grote liefde.
De leergierige, enthousiaste, rusteloze Peter wilde groter, meer en verder. Zijn vriend, de Zwitser Frans Lefort, wijst hem op de rijke Republiek de Nederlanden, daar viel veel te leren. Daar zaten de beste kunstschilders, leerlooiers, scheepsbouwers, steenhouwers en zilversmeden. Met een enorme hoeveelheid mensen (het Grote Gezantschap) reisde de tsaar naar het Westen. We lezen over de tocht van 5 maanden en hoe een delegatie aankwam in Saardam (Zaandam) waar de tsaar een paar dagen bij een timmerman introk. In Amsterdam, waar de rest van het Grote Gezantschap verbleef, leerde hij, zich Pieter noemende, hoe je een schip kon bouwen en kreeg daarna een getuigschrift waar hij enorm trots op was!
In het boekje wordt regelmatig verteld over de niet aflatende interesse van de tsaar, hij wilde alles zien en meemaken. Hij bezocht graag de Amsterdamse haven waar de schepen uit de Oost met hun bijzondere ladingen aankwamen. Hij vroeg veel en liet zich uitvoerig informeren. Het liefst verkende hij alles incognito maar ja, als je 2 meter en 4 cm lang bent is dat vrij moeilijk...

Het boekje verhaalt niet alleen over het bezoek aan Nederland maar ook over de tijd dat de tsaar in Engeland en weer terug in Rusland was. Er wordt verteld wat er allemaal veranderde in Rusland onder het regime van tsaar Peter de Grote. Vooral meer vrijheid voor de vrouw en goede scholing vond hij belangrijk. Natuurlijk wordt er ook uitgebreid ingegaan op zijn tweede huwelijk met Catharina, waarmee de tsaar elf kinderen kreeg. Catharina is ook de vrouw die begon met het verzamelen van kunst met name beelden en schilderijen in haar paleis, de Kleine Hermitage dat later zou uitgroeien tot de bekende Hermitage.
Voor de rest lezen we uitgebreid over de bouw van de stad Sint Petersburg en later over de uiteindelijke dood van de grote tsaar Peter.

In het boek staan niet alleen de verhalen over het bijzondere leven van de tsaar te lezen maar doorheen dit verhaal staat ook over de geschiedenis van Rusland onder zijn heerschappij weergegeven. - Het land is één jaar zonder oorlog geweest! - Ook worden d.m.v. het gebruik van kaders en veel foto's bepaalde onderwerpen toegelicht zodat duidelijker wordt wat bepaalde beroepen of gewoontes inhouden.
Al met al een uitstekend informatief boek dat een prima beeld geeft van Peter de Grote en zijn invloed op de wereld.

Zie ook het inkijkexemplaar

Voorzien van tijdlijn, kleurenfoto's en kaarten Leeftijd 10+Uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling in 2013 in De Hermitage Amsterdam over tsaar Peter de Grote