Toon alleen recensies op Leestafel van Estella Snellen in de categorie:

Dit boekje met hardkartonnen bladzijden laat jonge kinderen kennismaken met etenswaren.
Op de bladzijden staan foto's van eten. Soms vier foto's op een pagina, soms een enkele foto.
Onder de afbeeldingen staat in duidelijke letters  hoe het voedsel heet, met het bijbehorende lidwoord.
Er staan foto's in van wat een kind eet als ontbijt zoals (wit) brood, hagelslag, ontbijtkoek e.d.
Daarna volgen 'hoofdstukken' met groente, rijst, spaghetti, kaas en worst. (geen aardappels)
Dan denkelijk een hoofdstukje verjaardagseten zoals patat, pizza, ijs en dan volgt een hoofdstukje 'fruit'.

Op zich is het een mooi verzorgd en handig boekje om kinderen woordjes te leren maar toch bevreemden mij een paar dingen. Het boekje is namelijk voor kinderen vanaf ca. 2 jaar. Wat moet zo'n jong kind met een foto van 'de peper' (rode pepers)? Dat lijkt me nu niet een van de eerste woordjes die je een kind leert. Ook vind ik het vreemd dat bij 'de peper', 'de wortel' , 'de ui', de banaan etc. niet één peper te zien is maar een bundeltje pepers, evenals er meerdere wortelen en uien etc. te zien zijn. Beter was geweest ofwel één ui of wortel  af te beelden, ofwel de tekst aan te passen en deze in meervoud te plaatsen.
Discutabel vind ik ook 'de snoep' onder een afbeelding. Het mag zowel het als de snoep zijn.
Bij 'de sla' zie je een foto van diverse soorten sla 'zweven'. Het had ook spinazie kunnen zijn of een andere fijne bladgroente, waarom geen krop sla? Dat lijkt mij veel duidelijker voor een kind.
De foto van de oranje taart is erg druk en onduidelijk, het is dat er 'de taart' onder staat zodat je weet wat het voor moet stellen maar het had net zo goed een gekke hoed kunnen zijn. Achter die taart zie je een soort vitrinekast. Die kast maakt de foto druk, het leidt erg af van de bedoelde taart. Door de lichten in de vitrinekast valt later pas op dat er een brandend kaarsje op de taart staat.
Op de laatste pagina staan enkele vragen zoals "Welk eten is rood". Boven deze vragen is een vrij groot witgedeelte. Hadden daar niet meer vragen geplaatst kunnen worden? Vier vragen zijn wel erg weinig, er kan zoveel meer gevraagd worden. Persoonlijk had ik het ook leuker gevonden als er enkele vragen per pagina gesteld werden.
Al met al viel het boekje me dus tegen. De foto's zijn mooi en, op de taart na, duidelijk maar wel erg saai. De samenstelster had er wel iets sprankelenders van mogen maken. Het is erg fantasieloos. Alleen een stroopgezichtje op een pannenkoek of zo'n gezichtje van sprietjes bieslook in de soep is niet genoeg. De meeste foto's hadden ook in een catalogus voor fruit, groente of levensmiddelen kunnen staan. Of dit alleen aan de samenstelster ligt is natuurlijk de vraag, de regels voor een kinderboek zijn vrij streng. Maar eigenlijk is het hele boekje een beetje saai, zeker voor een kind. Jammer van al dat werk.

ISBN 9789049922986 | Hardcover | 16 pagina's | Pimento | september 2008
Vanaf ca. 2 jaar

© Dettie, 06 augustus 2009