Stefan Halewijn

Toon alleen recensies op Leestafel van Stefan Halewijn in de categorie:
Stefan Halewijn op internet:

Categorie: Dieren

Ratjetoe Ratjetoe

Vanaf de voorkant van dit boek kijkt een schattige dwergmuis met glanzende, zwarte oogjes de wereld in. Deze oogjes zijn van een opvallende glans voorzien zodat ze goed opvallen. Dat maakt dat het boek “in het oog” springt. Velen zullen dit boekje alle kanten op bewegen om de oogjes op te laten lichten. Door het prettige formaat en de harde kaft kan het boek goed vastgehouden worden.

Het boek begint met informatie over knaagdieren in het algemeen. Allerlei leuke en handige weetjes komen aan bod: Welke knagers goed kunnen zwemmen; wat ze eten; wie er in de winter een dutje doen en nog veel meer. Nooit geweten dat een bever een speciaal nageltje heeft om zijn vacht mee te kammen. In dit boek staat het allemaal. Het verhaal van de rattenvanger van Hamelen komt ook voorbij. Dat is natuurlijk een sprookje maar in Nederland werken echte rattenvangers. Rattenvanger Ties van de Westelaken vertelt over zijn bijzondere baan.
Het tweede deel behandelt de knaagdieren in Nederland soort voor soort. Zo gaat er een pagina helemaal over de eekhoorn en weer een andere over de muskusrat. Er is bijvoorbeeld te lezen waar in Nederland ze voorkomen, hoe groot ze zijn en welke woonomgeving ze fijn vinden. Alleen de hazelmuis en de eikelmuis delen samen een pagina. Drie maal raden wat de hazelmuis graag eet.
De laatste pagina’s gaan over knaagdieren in Europa en knaagdieren in de wereld. Grappig dat het stekelvarken ook een knaagdier is. En wat een griezel is de naakte molrat. Zonder een foto van het grootste knaagdier ter wereld zou dit boek niet compleet zijn. De capibara is een flinke joekel.

Op de pagina’s aan de linkerkant staat steeds een leuke en vlot geschreven tekst en soms een kleine afbeelding. Op de rechterpagina’s staan prachtige foto’s. Af en toe staan er op beide pagina’s foto’s. Je kijkt je ogen uit naar al die mooie en pluizige knaagdieren. Er zitten heel wat schoonheden tussen. In het eerste deel van het boek beslaan de foto’s telkens een complete pagina. In het tweede deel zijn de foto’s wit omrand met een mooi rood sierlijntje tussen de foto en de rand. De laatste pagina’s hebben een zandkleurige achtergrond. Er is duidelijk veel aandacht geschonken aan de vormgeving.

Eigenlijk is dit een informatief boek voor de jeugd maar ouders kunnen gerust meelezen. Er staat informatie in waar volwassenen ook nog wat van kunnen leren. En daarbij zijn de foto’s werkelijk een lust voor het oog. De tekst is op een leuke en pakkende manier geschreven en betrekt een kind helemaal bij het boek.
Een expert op het gebied van knaagdieren zal niemand worden door dit boek. De schrijvers bevestigen dit. Wel is er genoeg gelezen en bekeken om deze kleine knagers wat meer te gaan waarderen. Een geweldig boekje om kinderen bij de natuur te betrekken en hun interesse te wekken. Een aanrader voor jong en oud.

ISBN 9789050113717 | Gebonden | 72 pagina's | KNNV Uitgeverij | juli 2011
Vanaf 10 jaar | Leeftijd: 10+

© Annemarie, 13 juli 2011