Toon alleen recensies op Leestafel van Marc Duquet in de categorie:
Marc Duquet op internet:

Vogelgids voor Kids Vogelgids voor Kids

Vogels observeren en herkennen
tekst: Marc Duquet
illustraties: Jean Chevallier

Voor iedereen die nog wat wil leren over onze gevederde vriendjes - jong of oud - is er nu dit boekje. In het kort wordt verteld wat er zo speciaal is aan deze dierensoort. In het volgende hoofdstuk wordt verteld hoe je dat moet doen: vogels spotten. Want er staan tips in die je beter tevoren kan weten: waar je op moet letten bij het spotten van vogels en welke hulpmiddelen je kan gebruiken. Nu gaan ze daar wel ver, er worden zelfs merken van verrekijkers genoemd, maar dat er ook beschreven wordt hoe je met zo’n ding moet omgaan, is wel weer handig.
Sommige tips zijn echt op kinderen gericht, maar zijn denk ik niet overbodig voor een volwassen beginnende vogelaar. Waar je bepaalde vogels zoekt, in welke tijd van het jaar je ze kan aantreffen, hoe je ze benadert, en vooral dat je er van af moet blijven!
Het is een lekker handzaam boekje, dus makkelijk mee te nemen.

In het tweede deel van het boek komen de meest voorkomende vogels individueel voorbij, ingedeeld op habitat.
Ze krijgen dan een hele pagina voor zichzelf: een afbeelding natuurlijk, wat hij eet, een beschrijving en vaak een leuk of interessant wetenswaardigheidje.
Prettig is dat het verschil tussen mannetje en vrouwtje ook duidelijk aangegeven wordt. (Ik weet dat ik daar zelf nogal eens moeite mee heb. Is het nu een vrouwtje van deze soort, of is het een ander soort?)
Er is nog wat aandacht voor de geluiden die ze maken, ook handig natuurlijk want ze laten zich niet altijd zien, en dan volgt nog informatie voor als je echt verslaafd raakt aan het vogels kijken. Want je bent niet de enige! Er zijn verenigingen voor, bijeenkomsten, en natuurlijk ook boeken.

Eén opmerking: waarom is een vertaling uit het Frans nodig? Hebben wij zelf geen mensen die zo'n gids kunnen maken speciaal voor Nederland? Want ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er toch wel vogels in staan die je hier stukken minder ziet. Dus zijn er misschien ook wel die je in onze lage landen juist vaker ziet en die hier niet in staan?
De illustraties zijn fraai en duidelijk, de informatie helder en ter zake, en met achterin een aantal pagina’s waarop je zelf kunt aangeven wat je gezien hebt, en een potloodje erbij, zoals je bij een agenda wel eens aantreft,  is het boek helemaal af. Alleen was het misschien handig geweest als die vogels daar op alfabet hadden gestaan, maar een kniesoor die daar op let.
Neem dit boekje mee, en ga de natuur in. En o ja: lees eerst nog even de regels zoals die achter in het boekje staan…

ISBN 9789052108674 | Paperback | 191 pagina's | Tirion Uitgevers | mei 2012
illustraties: Jean Chevallier Vertaald uit het Frans door Lily van Haren

© Marjo, 12 augustus 2013

Vogelgids voor kids Vogelgids voor kids

Vogels observeren en herkennen
tekst: Marc Duquet
illustraties: Jean Chevallier

Voor me ligt een mooi glanzend boek dat lijkt op een agenda. Aan de rechterzijkant zit, in de kaft, een potlood verborgen en het boek sluit met klittenband.
Echt een boek om mee te nemen als je naar buiten gaat want achterin het boek is ruimte opengelaten achter de lijst vogels (met klein fotootje) zodat je notities kunt maken als je de genoemde vogels gezien hebt. Het boek is opgedeeld in 3 hoofdcategorieën, te weten: Vogels observeren, Vogels determineren en Voor de echte vogelliefhebber. Het deel vogels observeren is weer onderverdeeld in vogelgeheimen en vogels opsporen.

Vogelgeheimen
Wat zijn nou vogelgeheimen? kun je denken. In het boek staat "Het is een raar beest, een vogel: zijn lijf is met veren bedekt, zijn bek loopt uit in een verhoornde snavel en waar andere dieren voorpoten hebben, draagt hij vleugels." Hoe kan dat allemaal? Over deze geheimen van de vogel wordt in dit boek van alles verteld.  Welke soorten veren ze hebben, hoe de snavel is gevormd en waarom ze zulke verschillende snavels hebben. Hoe en waarom ze vliegen. Wat voor voedsel ze eten en waarom ze zo weinig water drinken. Hoe een mannetje en vrouwtje elkaar vinden en uiteindelijk een nest maken, welke nesten er allemaal zijn. Wist je dat jonge eendjes een paar uur nadat uit het ei kwamen al gelijk naar het water lopen en gaan zwemmen? In dit gedeelte van het boek kun je ook  lezen hoe vogels overleven in de winter en waarom de ene vogel in Nederland blijft en de andere naar een warm land vliegt.

Vogels opsporen
Hoe kun je het beste vogels opsporen? Allereerst moet je een goede verrekijker hebben en in het boek staat heel duidelijk waar je op moet letten als je een verrekijker koopt om goed naar vogels te kunnen kijken. Ook wordt verteld hoe je die verrekijker moet instellen en, ook belangrijk, waar je moet kijken om vogels te zien! Dat klinkt gek maar je kunt uren door je verrekijker turen maar toch geen vogel zien, dat komt omdat je niet weet waar ze zich ophouden. In een dorp of stad zitten ze vaak op een dak en buiten de bebouwde kom kun je vogels op een hek, op elektriciteitsdraden, op paaltjes e.d. zien zitten. Aan het water is het makkelijker om vogels te bekijken maar ook daar zijn speciale plekken die je moet weten om bepaalde watervogels te kunnen zien.
Om vogels te zien moet je ook veel naar boven kijken. Zwaluwen, gierzwaluwen, buizerds, valken enz. zijn heel goed te observeren in de lucht. Heel apart is dat je bij een blauwe lucht de kleur van de vogels beter ziet dan bij een grijze lucht. Er staan enkele handige overzichtsfoto's in het boek waarop de plekken getoond worden waar vogels goed te zien zijn op het land, in de buurt van huizen en/of bij het water.

Het deel  Vogels determineren is opgedeeld in Vogels herkennen en Gids voor determineren van bekende vogels

Vogels herkennen
Allereerst worden een paar vaktermen uitgelegd, met mooie foto's erbij, zodat je later weet wat er met die woorden bedoeld wordt. Daarna wordt verteld waar je allemaal op moet letten als je wilt opzoeken welke vogel je gezien hebt. Natuurlijk is de grootte en de kleur van de vogel belangrijk, maar er spelen nog veel meer dingen mee waarop je moet letten en die staan allemaal vermeld in het boek.
Ook is het handig als je weet wanneer bepaalde vogels in Nederland zijn. In de winter zijn vogels zoals een boerenzwaluw bijna allemaal naar Afrika getrokken om te overwinteren, het is dan zo goed als onmogelijk dat je in december een boerenzwaluw in Nederland ziet.

Gids voor determineren van bekende vogels
(Determineren is het uitzoeken met welke dier je te maken hebt en hoe die heet.) Je zou denken als de vogels al bekend zijn dan hoef je ze toch niet meer te determineren? Maar veel vogels kennen we wel van naam maar of je nu een pimpelmees of koolmees ziet, dat zijn twee vogels die erg op elkaar lijken, kun je door determinatie vaststellen. Bij het vaststellen is ook belangrijk wáár je de vogels ziet. Een ijsvogel zal je niet op een dak in de stad aantreffen bijvoorbeeld.
In het boek zie je allerlei vogels afgebeeld die in de buurt van huizen, op het land, in bomen of aan het water voorkomen. Bij die afbeeldingen staan hun kenmerken, wat ze eten, en nog eens schriftelijk hoe ze eruit zien, Bij de sperwer zien we bijvoorbeeld bij de afbeelding staan: kleine gebogen snavel, bruine bovenkant, bruin-wit gestreepte onderkant, witte wenkbrauwstreep. Dit is wel handig want sommige vogels (bijv. vinken en mezen) kunnen heel erg op elkaar lijken maar door de beschrijving kun je dan toch het verschil opmerken en daardoor weten welke vogel je ziet.

Achterin het boek bij het gedeelte getiteld Voor de echte vogelliefhebber staan nog allerlei tips en adressen voor het geval je vogels kijken zo leuk vindt dat je er verder mee wilt. En natuurlijk staat helemaal achterin het boek een lijst afgedrukt met de besproken vogels met daarachter het paginanummer en de al genoemde notitieruimte.
Met zijn 116 vogelsoorten, 200 tekeningen en 170 foto's is het echt een geweldig boek voor de beginnende, jonge vogelaar. Het staat boordevol relevante informatie wat op een prettige en duidelijke manier gebracht wordt. Ook  de vormgeving is uitstekend. Echt een aanrader voor jongeren (én volwassenen) die graag vogels wil spotten en wat meer wil weten over vogels.

Afmeting 18x190x154 mm Leeftijd: niet vermeld, vermoedelijk vanaf 10-11 jaarNederlandse vertaling Lily van Haren, Scribent.nl

© Dettie, 27 mei 2012