Caroline Stamps

Toon alleen recensies op Leestafel van Caroline Stamps in de categorie:
Caroline Stamps op internet:

Paardrijden, zo doe je dat! Paardrijden, zo doe je dat!

Het uitgangspunt voor dit boek is kinderen die er over denken om paard te gaan rijden te informeren over alles wat daar bij komt kijken. ‘Een goede ruiter is voorbereid’.

Het belangrijkste is het om te weten met wie je te maken hebt: het paard, een edel dier, intelligent en gevoelig.  Wat voor paard zou bij jou die gaat rijden passen: er wordt besproken wat voor rassen er zijn, hoe een paard de wereld ziet, en op welke manier hij communiceert.

Een beginnende ruiter start waarschijnlijk op een manege. Ook daar wordt over verteld: over de eerste les. En vooral over hoe je al die attributen die ze daar hebben moet gebruiken bij de verzorging van je paard. Het is wel duidelijk dat je meer tijd kwijt bent met dat verzorgen dan met rijden! Voor je klaar bent met de verschillende soorten borstels, de spons en het zweetmes, de roskam en de hoevenkrabber!  Het zweetmes - ik had er nog nooit van gehoord - dat dient om het zweet te verwijderen na een inspanning. Het heet mes, maar ziet er heel anders uit.  Terwijl je het dier verzorgt leer je je paard, je maatje, kennen. In het hoofdstuk over de eerste les wordt precies uitgelegd hoe je moet gaan zitten, en hoe je kunt blijven zitten. Wat draf, galop en zo allemaal is.

Het boek is handig onderverdeeld - met een inhoudsopgave - en ieder hoofdstuk is voorzien van mooie en vooral ook duidelijke foto’s. Grote bladvullende foto's met kleinere die details laten zien. Je vindt er aanwijzingen hoe je het beste met het paard om kunt gaan, en tegelijk leer je heel veel over het dier zelf. Het boek is dus ook heel handig als je een werkstuk wil maken. Er zijn geen grote lappen tekst, maar korte informatieve stukjes, in duidelijke taal.  Er staat van alles in bijvoorbeeld over dressuur, over westernrijden en nog andere manieren van rijden. Leuk ook: hoe je je paard mooi maakt voor een show.

Dit boek is bijna compleet: over de kosten wordt niet gesproken, niet over dier ten behoeve van het paard zelf en al die attributen, maar ook niet over een dierenarts. Ook over fokken wordt niets verteld, maar dat lijkt me dan weer logisch als het boek bedoeld is voor een beginnende ruiter.
Achterin vind je een verklarende woordenlijst.

De conclusie van de schrijver, die ik onderschrijf, is: behandel je paard op de juiste manier en geniet!

ISBN 9789089418401 | Hardcover | 64 pagina's | Baeckens Books | augustus 2016