Andrew Pinder

Toon alleen recensies op Leestafel van Andrew Pinder in de categorie:
Andrew Pinder op internet:

Spat! wa's is dat? Spat! wa's is dat?

Een boek met heel weinig tekst maar toch kun je er veel avonturen mee beleven want in dit boek staan allemaal ideeën om heel gewone dingen te veranderen in iets bijzonders. Het is de bedoeling dat je het boek zelf gebruikt. Verspreid over twee bladzijden staan afbeeldingen waar je iets mee kunt doen.

Op de afbeelding van een prop papier kun je bijvoorbeeld pinguins tekenen en dan lijkt het papier net een ijsberg. Van groene verfvlekken kun je een prachtige kikker maken of wat anders, het is maar net wat voor ding of dier je in de vlekken ziet. Er staan heel mooie groene veren afgedrukt en een vogelkop, jij mag de kop en de veren aan elkaar tekenen, schilderen, krijten of wat je wil.
Je ziet ook een heel grote vierkante rode vlek met witte ruimtes. Onder die vlek zijn wielen getekend en in een van de witte vlekken zie je de buschauffeur. In de andere witte vlekken kun je mensen tekenen die meerijden met de bus.

Er staat echt van alles afgebeeld zoals boomschors ... daar kun je misschien wel een monster van maken of gewoon een vrolijke boom. Van ronde verfspatten kun je oortjes maken of een rups of ... je kunt van alles zelf verzinnen natuurlijk. Bloemblaadjes worden heel mooie vogels of elfjes of hoedjes.

Het aparte is dat precies verteld wordt waar de vlekken van zijn gemaakt. De ene keer is het door een natte spons die in gele verf geduwd is (net gatenkaas) de andere keer zie je saffraandraadjes die in water gelegen hebben en zo bijvoorrbeeld een pruik lijken. Ook heel leuk zijn de 'spoken' van één laagje van een papieren zakdoek.  Hoe langer je in het boek kijkt, hoe meer ideeën je krijgt.
Omdat verteld wordt waar de afbeeldingen van gemaakt zijn, kun je zelf ook op zoek gaan naar dingen die je kunt gebruiken voor je tekening. persoonlijk vind ik de dolfijnen gemaakt van een foto van bananen heel erg grappig geworden. Maar het allerleukste is natuurlijk dat je van alles kunt bedenken bij de afbeeldingen. Het is geen piepklein, dun boekje maar een mooi groot boek van 128 pagina's dus je hebt er ook nog eens lekker lang wat aan!

ISBN 9789026130342 | Paperback | 128 pagina's | Uitgeverij De Fontein | januari 2012
Formaat 14 x 29,7 x 21,0 cm | Leeftijd: 10+

© Dettie, 26 februari 2012